اخبار

برای اهلی کردن و کشت گیاهان دارویی در اراضی زراعی اقدام اقتصادی انجام نشده است

۱۵ بهمن ۱۳۹۴

 

 

 دانشجوی دکترای تخصصی پ‍ژوهش محور علوم مرتع گیاهان دارویی علیحسین بیرانوند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، افزود: لرستان با 28 هزار کیلومترمربع وسعت در غرب کشور و در حوزه زاگرس مرکزی واقع شده به دلیل وجود آب و هوای متنوع و اقلیم مناسب طیف وسیعی از گونه‌های گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی در این استان از قبیل؛ قارچ، سقز، آنقوزه، مستکی(سقزطبیعی)، زدو، کتیرا، گزانگیبن، گزعلفی، گال‌های بلوط(مازو)، آویشن، مرزه وحشی، شکرتیغال، علف گاوزبان، بلوط، بنه، بادام وحشی، پونه، جفت، موسیر، ریواس، زرشک، سریش، کنگر، گردو وجود دارد. وی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این استان با وجود گسترش و پراکندگی گیاهان دارویی وحشی و فرآورده‌های فرعی بسیار غنی گیاهی هنوز اقدام مؤثری جهت اهلی کردن و کشت آنها در اراضی زراعی بهصورت اقتصادی انجام نشده و اگر هم بهصورت موردی انجام شده توسط محققین در سطوح بسیار کم بوده است. دانشجوی دکترای تخصصی پ‍ژوهش محور علوم مرتع-گیاهان دارویی تصریح کرد: بر این اساس سرمایهگذاری در استان صورت نگرفته و  عملکرد مناسبی در خصوص بهره‌برداری پایدار و فرآوری و صادارت این محصولات به خارج از کشور در مقایسه با سایر استانها کسب نکرده است. 

بیرانوند تصریح کرد: گیاهان دارویی به عنوان یکی از مواهب الهی است و چنانچه برنامه‏ریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد، می‏تواند علاوه بر درمان بیماریها، سبب ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری از تخریب جنگلها و مراتع و حفظ محیط زیست در واقع درمان‌گر دردهای اقتصادی کشور شود. وی اضافه کرد: با توجه به بررسیها و تحقیقات بهعمل آمده، بهنظر میرسد مشکل اصلی در حال حاضر تولید نبوده و مشکل را باید در بازاریابی این محصولات جستجو کرد. عضو مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان بروجرد بیان کرد: از عمده‏ترین مشکلات موجود بر سر راه رشد و توسعه گیاهان دارویی، بازاریابی محصولات آن است. بیرانوند افزود: بازاریابی صحیح سبب می‏شود ‏تا محصولات براساس نیاز مصرف‏کنندگان تولید و به نحو بهداشتی و موردپسند در اختیار آنان قرار گیرد. لذا ﺗﺪوﯾﻦ راﻫﺒﺮد و ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی ﮐﻼن در زمینه فروش و بازاریابی گیاهان دارویی اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖﺟـﺰء ﻣﺄﻣﻮرﯾـﺖﻫــﺎی شرکت دانش‌بنیان کشت و صنعت گیاه‌درمان ولاش لرستان است بههمین منظور شرکت فعالیت بازاریابی خود را از عطاری‌های سطح شهر بروجرد شروع کرده چون در اﯾﺮان ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﻋﻄﺎریﻫﺎ ﺑهدﺳﺖ ﻣـﺮدم ﻣﯽرﺳﺪ و ﯾﺎ در ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪیﻫﺎی ﻣﺪرن ﮐﻪ از ﻃﺮﯾـﻖ ﺷـﺮﮐﺖﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻬﯿﻪ و ﺑﺪون ﻧﻮﺷﺘﻦ و ﻣﺸﺨﺺﮐﺮدن ﻧﺎم ﻋﻠﻤﯽ ﮔﯿﺎه و ﻣﻨﺸﺎء ﺗﻬﯿﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت در ﻓﺮوﺷﮕﺎﻫﻬﺎ ﺑﻪ ﻓـﺮوش ﻣـﯽرﺳﺪ ﮐﻪ از ارزش آﻧﻬﺎ ﮐﺎﺳـﺘﻪ ﻣـﯽﺷـﻮد و ﻫﻤـﯿﻦ اﻣـﺮ ﺑﺎﻋـﺚ اﯾﺮاداﺗﯽ ﺑﻪ ﻃﺐ ﺳﻨﺘﯽ و ﮔﯿﺎه درﻣﺎﻧﯽ ﺷﺪه اﺳـﺖ.

وی اظهار کرد: در ﻧﺘﯿﺠـﻪ ﺿﺮوری است ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾـﯽ ﺗﺤﻘﯿﻘـﺎت ﺑـﻪﺻﻮرت ﻋﻠﻤﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﺗﺎ اﺑﻬﺎﻣﺎت و اﯾﺮادات ذﮐﺮ ﺷـﺪه ازاﯾﻦﻗﺒﯿﻞ ﺑﺮﻃﺮف ﺷﺪه و اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ از ﺣﺎﻟـﺖ ﺳﻨﺘﯽ و ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺗﺨﺼﺼﯽ و اﺳﺘﺎﻧﺪارد درآﯾﺪ. صاحب ایده بومی‌سازی کشت گیاهان دارویی در لرستان گفت: ﻫﻤﭽﻨﯿﻦﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ وﺿـﻌﯿﺖ ﺑﻬﺪاﺷـﺘﯽ و ﺑـﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ ﻣﻮﺟﻮد در ﻋﻄﺎریﻫﺎ، ﺗﻌﯿﯿﻦﮔﻮﻧﻪﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﯿﺰان ﻣﺼﺮف، ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه، ﮐﺎرﺑﺮد ﻫﺮ ﯾـﮏ از اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺻﻠﯽﺗـﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣـﻞ در ﺑـﺎزار ﮔﯿﺎﻫـﺎن داروﯾﯽ، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ راﻫﻨﻤﺎی ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان و ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاران ﺻﻨﻌﺖ داروﯾﯽ ﮐـﺸﻮر ﺑﺎﺷـﺪ ﺗـﺎ ﺑـﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﯾـﺰی ﻣﻨﺎﺳﺐﻋﻠﻤﯽ ﺷﺎﻫﺪ اﺻﻼح ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺼﺮف ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ درﮐــﺸﻮر و اﺳـﺘﺎن ﻟﺮﺳـﺘﺎن ﺑﺎﺷـﯿﻢ.

 

 

منبع: ایسنا، 27 دی 1394