اخبار

دانشگاه‌های علوم پزشکی حق پلمب مراکز غیرمجازی که ارائه خدمت می‌کنند دارند

گروه: پزشکی
۲۲ شهریور ۱۳۹۴

معاونت برنامه‌ريزي و نظارت سازمان نظام پزشکي از ارائه خدمات تاتو دريکي از آرايشگاه‌هاي تهران با دستگاه ليزر که درنهايت منجر به آسيب ديدن مهره‌هاي يک زن جوان شد، خبر داد.

حجت‌الله مقيمي در توضيح اين خبر به سپيد گفت:« چند روز گذشته يک زن به يکي از کلانتري‌هاي شهر تهران مراجعه کرده و از آرايشگري که خدمات تاتو ارائه مي‌کرده، شکايت مي‌کند. اين زن در اظهارات خود به پليس گفته آرايشگر مذکور با اين ادعا که در آرايشگاه خود خدمات تاتو با ليزر را پيشرفته‌تر و بهتر ازآنچه در کلينيک‌هاي زيبايي با حضور متخصصان پوست ارائه مي‌شود، انجام مي‌دهد و حتي دستگاه ليزري که از طريق آن تاتو انجام مي‌شود،‌ ازآنچه در اين مراکز وجود دارد پيشرفته‌تر است.»

وي ادامه داد: «متأسفانه انجام ليزر روي پوست اين خانم باعث شده امواج ليزر از پوست عبور کند و به ناحيه عضلات و مهره‌هاي کمر او برخورد کند و او مجبور شد در بيمارستان بستري شود.» مقيمي همچنين افزود: «در پي استعلام نيروي انتظامي، ما در نامه‌اي اعلام کرديم، ازآنجاکه ارائه‌کننده اين خدمت پزشکي، غيرپزشک است، آرايشگر مذکور مرتکب تخلف شده است. البته به دليل اينکه ارائه‌کننده اين خدمات پزشک نبوده، سازمان نظام پزشکي نمي‌تواند اين تخلف را پيگيري کند و تحقيق در اين حوزه به عهده نيروي انتظامي است.»

وي عنوان کرد: «زماني که نيروي انتظامي با ارسال نامه‌اي از آرايشگر مذکور خواسته بود که براي ارائه توضيحات به پليس مراجعه کند، آرايشگاه تخليه‌شده و تمام وسايل و تجهيزات جمع شده بود و هم‌اکنون آدرس ديگري از اين فرد دردست نيست.» مقيمي بابيان اينکه زماني که فردي براي دريافت خدمات پزشکي به فردي که پزشک نيست مراجعه مي‌کند، بايد انتظار وقوع چنين اتفاقاتي را هم داشته باشد، اظهار کرد: «اين بيمار دچار ضايعه استخواني شده اما هيچ نشاني از ارائه‌کننده اين خدمت دردست نيست.» وي با اشاره به اينکه مسئول نظارت و بررسي آرايشگاه‌ها معاونت بهداشت دانشگاه‌هاي علوم پزشکي است و سازمان نظام پزشکي فاقد بازرسي محيطي است،‌ عنوان کرد: «سازمان نظام پزشکي اگر با شکايت مردم از افراد غيرپزشک مواجه شود ، فرد را به معاونت انتظامي دادگاه عمومي معرفي مي‌کند، اما اگر با شکايت عليه يک پزشک مواجه شويم، او را به معاونت انتظامي سازمان نظام پزشکي معرفي مي‌کنيم.

شکل ديگري از نظارت، نظارت محيطي و سرکشي به واحدهاي ارائه‌کننده خدمت است که ما مجوز انجام آن را نداريم. حتي نيرو و امکانات لازم براي اين نوع بازرسي در اختيار نداريم.» به گفته معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي متاسفانه افراد زيادي هستند که به آرايشگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي مراجعه مي‌کنند و بعد از آسيب‌ديدگي براي شکايت از اين مراکز به سازمان نظام پزشکي مي‌آيند اما ما مرجع رسيدگي به شکايات عليه پزشکان هستيم. بنابراين اگر فردي در آرايشگاه يا ورزشگاه خدمات پزشکي دريافت کند و به ما مراجعه کند ما نمي‌توانيم شکايت او را پيگيري کنيم و مسئوليت نظارت بر اين مراکز به عهده معاونت بهداشت دانشگاه‌هاي علوم پزشکي است.

دانشگاه‌هاي علوم پزشکي حق پلمب مراکز غيرمجازي که ارائه خدمت مي‌کنند دارند. دانشگاه‌هاي علوم پزشکي استان تهران، مشهد و اصفهان بسيار قوي عمل مي‌کنند و به‌خوبي بر خدمات اين مراکز نظارت دارند.» وي در پايان از مردم خواست درصورتي‌که با حضور پزشک در مراکزي به‌غيراز مراکز درماني مواجه شدند يا آرايشگاهي را مشاهده کردند که به ارائه خدمات پزشکي مشغول است، مي‌توانند با شماره 84130 تماس حاصل کنند و اين موارد را به معاونت نظارت سازمان نظام پزشکي اطلاع دهند.»

منبع: روزنامه سپید