اخبار

داستان یخچال همبستگی در اسپانیا

۱۹ شهریور ۱۳۹۴

ايزيار اگيلئور، سرآشپز يکي از رستوران‌هاي ايالت بيلبائوي اسپانياست. او هر روز صحنه‌اي را مي‌ديد که اصلا علاقه‌اي به آن نداشت. اينکه گارسون‌ها غذاي باقيمانده در بشقاب مشتريان را در سطل زباله خالي کنند اما مدتي مي‌شود که ديگر خبري از دور ريختن غذاها نيست.
آنطور که ايزيار مي‌گويد، غذاهاي باقيمانده و ميوه و سبزي‌هايي که بتوان از آن استفاده کرد داخل ظرف‌هاي دربسته قرار مي‌گيرد و به مقصدي فرستاده مي‌شود که نامش يخچال همبستگي است. اين يخچال مربوط به پروژه‌اي است که در شهر گالداکائوي اسپانيا اجرا مي‌شود. شهري با جمعيتي نزديک به 30 هزار نفر که يخچال ويژه‌اش هر روز مراجعان زيادي دارد. هدف اين پروژه جلوگيري از دور ريختن غذاها، ميوه و سبزي‌هاي قابل‌استفاده است. چند ماهي مي‌شود که اولين يخچال همگاني و عمومي اسپانيا در اين شهر به کار افتاده تا کساني که مي‌خواهند غذاي قابل‌استفاده خود را دور بيندازند، آن را در اين يخچال قرار دهند تا گرسنه‌ها بتوانند شکم خود را سير کنند. ايده اين طرح جالب مربوط به آلوارو سايز است که براي مردم نيازمند گالداکائو نقش يک فرشته را دارد.

او مي‌گويد: «وقتي مي‌ديدم که مردم نيازمند مجبورند براي پيدا کردن غذاها سراغ سطل‌هاي زباله بروند تصميم گرفتم که کاري انجام دهم و فکرم به اين يخچال رسيد.» شبيه چنين طرحي، پيش از اين در آلمان اجرا شده بود اما مشکل آن طرح وابستگي‌اش به اينترنت بود و کل داستان به‌صورت آنلاين انجام مي‌شد. او دنبال طرحي بود که نيازي به رايانه و اينترنت نداشته باشد تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند. او ايده‌اش را با شهردار گالداکائو در ميان گذاشت و شهردار که حسابي از اين نقشه خوشش آمده بود، براي خريد يخچال و موارد جانبي 5 هزار يورو به آلوارو کمک کرد. اين يخچال قوانيني هم دارد و اينطور نيست که هر غذايي را بتوان در آن قرار داد. گوشت و ماهي خام و نپخته جايي در اين يخچال ندارند و روي غذاهاي خانگي بايد تاريخ مصرف قرار داد چون هيچ غذايي نبايد بيشتر از 4 روز در اين يخچال باشد.

البته آنطور که خاوير – فردي که به‌صورت داوطلبانه يخچال را تميز مي‌کند – مي‌گويد، هيچ غذايي، 4 روز در يخچال عمومي نمي‌ماند. به گفته خاوير، رستوران‌ها آخر شب غذاهاي باقيمانده را به يخچال مي‌آورند و صبح روز بعد هيچ اثري از غذاها نيست. او مي‌گويد: «يک بانوي سالمند به‌صورت اختصاصي براي يخچال غذا درست و کنار غذاي اصلي تمام مخلفات را هم آماده مي‌کند.» علاقه اسپانيايي‌ها به غذا و خوراکي با بقيه کشورها متفاوت است. آنطور که شهردار گالداکائو مي‌گويد، غذا در اسپانيا جنبه مقدسي دارد و مردم اسپانيا احترام زيادي براي آن قائلند به‌طوري که خوب غذا خوردن بخشي از فرهنگ مردم اين کشور شده و به همين دليل بخشي از غذاهايي که به يخچال همبستگي فرستاده مي‌شوند غذاهايي کاملا تازه هستند که اختصاصا براي اين يخچال درست شده‌اند.

منبع: هفته نامه زندگی مثبت