اخبار

ابتلا به افسردگی تنها سبب شکستگی قلب و ریزش مو و لاغری نمی‌شود، بلکه اثری وحشتناک بر توان حرکت و کار

گروه: طب سنتی
۵ دی ۱۳۹۷

 

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افسردگی عاملی جدی و اثرگذار درابتلای افراد به بیماری آرتروز است. این مطالعه رابطه‌ای بین اختلال روانی افسردگی و ابتلا به درد مفاصل را نشان می‌دهد.

حدود 40 میلیون نفر درکشور آمریکا و درکل دنیا 350 میلیون نفر به بیماری آرتروز مبتلا هستند که اصلی‌ترین عامل ناتوانی و معلولیت جسمانی درافراد است. از دیگر سو، افسردگی شدید نیز اصلی‌ترین عامل ناتوانی و معلولیت روانی دردنیاست، از این رو به نظر می‌رسد این دو بیماری برهمدیگر اثر می‌گذارند.

پژوهش درباره اثرگذاری افسردگی بر ابتلای افراد به آرتروز به وسیله محققان کالج جدید دارتموث (New Dartmouth College) انجام شده است.

محققان با انجام پژوهش برروی افراد افسرده دریافتند شماری فراوان از آن‌ها دچار مشکل آرتروز و درد مفاصل هستند.

هزینه‌های درمانی بیماران مبتلا به آرتروز تنها درکشور آمریکا مبلغی افزون بر 81 میلیارد دلار درسال است و حدود12 درصد از بزرگسالان آمریکایی به آرتروز مبتلا هستند.

کارشناسان اعتقاد دارند افراد افسرده رژیم غذایی ناسالم دارند و به ورزش و حفظ سلامت بدن اهمیت چندانی نمی‌دهند و این سبب تشدید خطر ابتلا به آرتروز و سایر بیماری‌های جسمی و روانی درآن‌ها می‌شود.

دراین پژوهش دانشمندان به بررسی شیوع بیماری آرتروز بین حدود 4782 بیمار در رده بالای 50 سال در چهار دسته افسردگی شدید، متوسط، خفیف و افراد سالم پرداخته اند.

نتیجه به این ترتیب به دست آمد که افرادی که افسردگی خفیف داشتند 55 درصد بیش از افراد سالم دچار آرتروز بودند، که این آمار درافراد دچار افسردگی متوسط حدود 62 و نه دهم درصد و در افرادی با افسردگی شدید به 67 و هشت دهم درصد می‌رسید.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند درد‌ مفاصل را درهر سنی جدی بگیرند و برای بررسی مشکل به پزشک مراجعه کنند.

برطرف کردن علت بروز افسردگی، رژیم غذایی سالم، انجام ورزش منظم، برنامه ریزی برای حفظ سلامت درمحل کار، تنظیم میز کار، صندلی و رایانه، اختصاص زمان استاندارد برای کار با تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی، استفاده از بالشت و تشک طبی و استاندارد، مصرف لبنیات و استفاده از ماساژ برای رفع فشار بر مفاصل می‌تواند از ابتلای آن‌ها به این بیماری ناتوان کننده خطرناک جلوگیری کند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

منبع: تسنیم