اخبار

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

گروه: طب سنتی
۳۰ مهر ۱۳۹۷

 

مهدی میرغضنفری پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در ارتباط با راهکارهای پیشگیری و درمان سرماخوردگی اظهار داشت: در فصل پاییز به دلیل خنک شدن هوا، سرماخوردگی و آلرژی بیشتر شیوع پیدا می‌کند بنابراین لازم است تدابیری در این زمینه به ویژه توسط والدین در نظر گرفته شود.
وی افزود: به دلیل خنک بودن هوا بهتر است باد مستقیم به سر نخورد و هنگام خواب از سربند استفاده شود. همچنین صبح زود و غروب حتما از پوشش مناسب جهت محافظت بدن در مقابل باد استفاده شود.
این پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: گیاهانی همچون بابونه، مرزنجوش و آویشن شیرازی در صورتی که یک قاشق غذاخوری آن در داخل ظرف فلزی ریخته شود و دو لیوان آب به آن اضافه کنیم در صورت آرام جوشیدن آن می‌توان از فضای ایجاد شده جهت کنترل سرماخوردگی و یا پیشگیری از آن استفاده کرد.
میرغضنفری گفت:‌همچنین پس از 10 دقیقه جوشاندن این گیاه می‌توان آن را خاموش و سپس بخور دهیم و زمانی که خنک شد آن را صاف و با کمی عسل میل کرد.البته این محلول بیش از دو تا سه روز نباید استفاده شود چرا که زیاده‌روی می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.
این متخصص فیزیولوژی خاطرنشان کرد: همچنین آب انار برای رفع تب مفید است چرا که طبع خنکی دارد و علاوه بر توصیه به خوردن، می‌توان آن را داخل آبی که برای پاشویه استفاده می‌شود نیز اضافه کرد تا فرد سریع‌تر بهبود یابد.

منبع: جام جم