اخبار

عوارض خونریزی زیاد دوران قاعدگی از منظر طب سنتی سلامت نیوز: عوارض خونریزی زیاد دوران قاعدگی از منظر

گروه: طب سنتی
۲۱ شهریور ۱۳۹۷

 

 

سلامت نیوز:استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علل و عوارض خونریزی زیاد دوران قاعدگی از منظر طب سنتی تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم, مژگان تن‌ساز درباره غذاهای توصیه شده طب سنتی ایرانی در خونریزی زیاد قاعدگی زنان, اظهار داشت: در طب سنتی افزایش خون ریزی رحمی، کثرت طمث و یا افراط طمث نامیده می‌شود که با منومتروراژی مطابقت دارد.

به گفته وی افزایش خون ریزی رحمی بر دو گونه است, در دوران قاعدگی میزان خون ریزی افزایش پیدا می‌کند یا دوران قاعدگی به پایان می‌رسد، اما خون ریزی هم چنان ادامه دارد و با این که در غیر از دوره عادت ماهیانه خون ریزی شروع می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در کتب طب سنتی عوارض متعددی برای افراط طمث یا خونریزی دوران قاعدگی برشمرده شده است که برخی از آنها شامل ضعف اشتها و ضعف هضم، بدی رنگ روی و ایجاد درد پشت به دلیل خشکی و کشیدگی عصب است، همچنین خون ریزی زیاد می‌تواند موجب غلبه صفرا و در نتیجه بروز تب‌های صفراوی و به دنبال آن افزایش سقوط اشتها شود.

تن‌ساز در این مقاله عنوان کرد: با توجه به عوارض درمان‌های طب مدرن و هم چنین عدم پاسخ دهی کامل به درمان در برخی موارد، در دهه‌های اخیر توجه به درمان‌های دیگر، در این مورد اضافه شده است.

وی افزود: اغذیه و نوشیدنی‌های قابض، خشک کننده و تغلیظ کننده خون کاربرد چشمگیری در کمک به بیماران در خون ریزی زیاد رحمی دارد. هم چنین اغذیه‌ای که کمک به بازگرداندن قوت می‌کنند و استفاد از غذاهای سریع الهضم در افراط طمث در طب ایرانی مورد توجه است. پرهیز از غذاهای بالقوه و بالفعل گرم و قاعده آور نیز مورد اهمیت است.

استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یاداور شد: با توجه به مرور منابع طب سنتی، تغذیه جایگاه ویژه‌ای در کنترل و بهبود علائم این بیماری دارد.
سلامت نیوزعوارض خونریزی زیاد دوران قاعدگی از منظر طب سنتی

منبع: سلامت نیوز