اخبار

دلایل بروز بوی بد دهان و راه‌های رفع آن

گروه: طب سنتی
۱۸ تیر ۱۳۹۷

 

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، غلامرضا کردافشاری استاد دانشکده طب سنتی اظهار داشت: از دیدگاه طب سنتی بوی بد دهان به دلیل وجود اخلاط فاسد در معده است. در بعضی از افراد بلغم عفن(متعفن) وجود دارد و در برخی دیگر صفرای عفن(صفرای متعفن).

وی با اشاره به اینکه وجود بلغم یا صفرای عفن در معده دارای علامت است، گفت: صفرای عفن اگر در معده باشد علامت هایی مانند ریفلاکس یا تلخی دهان وجود دارد.

این استاد دانشکده طب سنتی افزود: اخلاط نامناسب مثل صفرا یا بلغم عفن در معده تجمع پیدا می‌کند و از فعل و انفعالاتی که بروز پیدا می‌کند، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

کردافشاری بیان کرد: عفونت‌های لثه، پوسیدگی دندان و مشکلات دهانی که فساد و رطوبت شایع ترین علل ایجاد آن هستند. از دیدگاه طب جدید و طب سنتی هم به این نکته توجه شده است.

وی اضافه کرد: ممکن است مواد و رطوبت فاسدی از مغز از سینوس‌ها ترشح شود به سمت حلق و ریه رود که خود باعث ضعف لثه و دندان شود این رطوبت‌های زیادی ممکن است عفونت گوش و عفونت‌های مختلف دهد.

این استاد دانشکده طب سنتی ادامه داد: تجمع این مواد بوی نامناسبی در محفظه‌های مختلف ایجاد می‌کند و عفونت‌های ریوی را نیز به وجود می‌آورد. در بعضی از منابع طب سنتی آمده که اگر کسی هفته ای 2 الی 3 بار عسل را با مقدار بسیار کم سرکه مخلوط کند و به دندان ها بمالد، باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود و عفونت‌ها را برطرف می‌کند و با مداومت آن باعث روییدن گوشت در لثه‌ها می‌شود.

کردافشاری گفت: مالیدن مخلوط گلنار با مورد و یک مقدار خیلی کم سرکه در تقویت لثه بی نظیر است و این مواد حالت قبض یا سفت کننده لثه‌ دارد که هم لثه‌ها را تقویت کرده و هم عفونت‌ها را برطرف می‌کند و باعث بهبود وضعیت دندان و سفیدی آنها می‌شوند و اگر کمی شیره انگور به این مخلوط اضافه شود اثراتش بسیار زیاد می‌شود.

منبع: تسنیم