اخبار

نسخه طب سنتی برای مقابله با عوارض سرماخوردگی

گروه: طب سنتی
۲۴ فروردین ۱۳۹۷

سلامت آنلاین- به گفته یک پزشک و متخصص طب سنتی، سوزش بینی و خلط پشت حلق از جمله علایم شایع و آزاردهنده سرماخوردگی و سینوزیت است که معمولا همزمان با گرفتگی و آبریزش بینی بروز می کند و طب سنتی برای تسکین و التیام این علایم، راهکارهای مفیدی را ارایه می دهد.

 

دکتر محمد علی زارعیان در گفتگو با سلامت آنلاین، گفت: به ریزش ترشحات از مغز به سمت حلق یعنی از بالا به پایین زکام(سرماخوردگی) یا نزله اطلاق می شود که می تواند ناشی از سردی یا گرمی باشد که هر کدام درمان خاص خود را دارد.

به گفته وی، به نوعی که با ترشحات رقیق، همراه با سوزش و خارش بینی، چشم، دهان و احساس گرمی در ناحیه سینوس ها بروز کند زکام گرم و آنکه با ترشحات غلیظ و تغییرات شدید صدا و گزش زبان در زمان خوردن غذا و سنگینی زیاد در ناحیه سر و سینوس ها ظاهر شود، اصطلاحا به زکام یا نزله سرد معروف است.

این متخصص با اشاره به اینکه نحوه و روش خوابیدن در طی زکام به کاهش تجمع و غلظت خلط پشت حلق کمک بسزایی می کند، افزود: از خوابیدن به پشت اجتناب کنید و در زمان شدت علایم به گونه ای سر را روی بالش بگذارید که ترشحات خلطی از بینی خارج شود و به پشت حلق راه پیدا نکند. عدم خروج خلط پشت حلق سبب تغلیظ و چسبندگی بیشتر آن به مجاری تنفسی شده و موجب بدبو شدن فضای دهان و حفره بینی و در نهایت عفونت می شود.

وی تاکید کرد: در صورت تجمع فضولات مغزی در مجرای بینی با استفاده از سرم شستشو حتما به خروج آن اقدام نمایید. این کار ۲ تا ۴ بار در روز توصیه می ‌شود. ضمن اینکه فین کردن باید با ملایمت انجام شود چون احتمال ورود ترشحات چرکی به مجاری گوش به خصوص در کودکان وجود دارد.

دکتر زارعیان ضمن اشاره به اینکه، استحمام با آب نیم گرم و تنفس بخار آب در کسانی که همراه با ترشحات، خارش و سوزش مجرای بینی و دهان دارند بسیار مفید است ،افزود: استنشاق هوای مرطوب از طریق دستگاه بخور در تسکین گرفتگی بینی و گلودرد نیز موثر است و بخور بابونه و مرزنجوش می تواند در کوتاه کردن دوره بیماری و کاهش علایم مفید باشد. همچنین عادت به شانه کردن و خاراندن سر نیز می تواند به التیام این علایم کمک کند.

به توصیه این متخصص، برای پیشگیری از بروز سردرد و کوتاه شدن دوره سرماخوردگی بهتر است تا زمانی که ریزش ترشحات ادامه دارد از مصرف داروهایی که باعث بند آمدن ترشحات می شود اجتناب کنید. ضمن اینکه استفاده از میوه های آبدار خصوصاً هندوانه و خربزه به دلیل دارا بودن ترکیبات آلرژیک باعث افزایش علایم زکام و نزله در افراد مستعد می شود.

به گفته وی، در ابتدای بروز علایم سرماخوردگی، زیاد خوابیدن به ویژه در طی روز، بعد از خوردن غذا و استحمام مضر است، مگر اینکه ترشحات رقیق و اندک باشد. اما در زمان فروکش علایم، خوابیدن به بهبود علایم کمک زیادی می کند.

این متخصص در خصوص زیان عطسه در ابتدای بروز زکام و نزله گفت: عطسه های مکرر موجب تشدید التهاب و احتقان مجرای تنفسی می شود و بهتر است از ایجاد عطسه با استفاده از ترکیب روغن بنفشه و بادام جلوگیری کرد.

زارعیان، به کسانی که زیاد به سرماخوردگی دچار می شوند توصیه کرد: در زمان تندرستی فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا با کمک به گردش خون و ایجاد تعریق در بدن از شدت علایم و تکرار بروز بیماری کاسته شود.