اخبار

ایرانی‌ها، پیشگام در اهدا ی زندگی

۸ آبان ۱۳۹۴

 

 

کمپين اهداي عضو و بزرگداشت آن در جشن نفس

 

جشن نفس اتفاق فوق‌العاده‌اي است که چند سال است در کشورمان برگزار مي‌شود و چشم اميد خيلي‌هاست. اين جشن متعلق به همه آنهاست که پيش از اين عزيزان از دست رفته‌اي داشته‌اند که با اهداي اعضا خود شور و سلامت را به زندگان بخشيده اند. اين جشن متعلق به نيازمندان به عضو هم هست. اميد ادامه زندگي براي 27هزارنفري که در صف پيوند اعضا هستند و به اين فکر مي‌کنند که آيا باوجود ساليانه حدود 8000 مرگ مغزي آن‌قدر فرهنگ‌سازي شده که خانواده‌ها به پيوند اعضاي عزيزانشان به اين بيماران رضايت دهند و اين افراد جزو جمع روزانه 7 تا 10 ‌نفري که در صف پيوند مي‌ميرند، نباشند؟ جاي خوشوقتي است اگر بگوييم تلاش‌ها و تبليغات مثبت کارساز بوده و حالا اين ادعا وجود دارد که آمار 5 درصد رضايت افراد مرگ‌مغزي براي پيوند عضو در سال83 به 70درصد رضايت در سال 94 رسيده است. شايد به همين دليل دوازدهمين جشن نفس در سالن همايش‌هاي برج ميلاد امسال در مقياسي جمع و جورتر از سال‌هاي گذشته برگزار شد و مسئولان مراسم به دعوت از نمايندگاني از هر استان از ميان دريافت‌کنندگان و اهداکنندگان اکتفا کردند. اما نکته مثبت اينکه در جشن امسال انجمن اهداي عضو ايرانيان اعلام وجود کرد.

 

علي نوبخت، رئيس هيأت‌مديره انجمن پيوند عضو ايرانيان با اشاره به اينکه بسياري از مواقع افراد دچار مرگ مغزي مي‌شوند ولي به دليل عدم آگاهي خانواده‌ها امکان برداشت عضو وجود ندارد، گفت: «آموزش اهداي عضو به گروه‌هاي درماني داخل و خارج کشور، ارتقاي فرهنگ اهدا، انجام آموزش و پژوهش، همچنين حمايت از خانواده‌هاي اهداکننده از اهداف انجمن اهداي عضو ايرانيان است.» در ادامه دوازدهمين جشن نفس سيد هادي ايازي قائم‌مقام وزير بهداشت هم در جمع خانواده‌هاي داغدار اهداکننده و خانواده‌هاي دريافت‌کنندگان، فعاليت 610 سازمان مردم‌نهاد در کشور را تاييد کرد: «تنها 90 درصد اين سازمان‌ها در مقياس کشوري فعال هستند و اگر قرار باشد نقش جدي مردم را در حوزه بهداشت شاهد باشيم، تعداد سازمان‌هاي مردم‌نهاد بايد افزايش يابد.» اما خبر خوش را علي‌اکبر ولايتي، رييس بيمارستان مسيح دانشوري مهمان ديگر اين جشن اعلام کرد: «امروز بر اساس آخرين آماري که به من رسيده سومين کشور دنيا در جهان درزمينه پيوند عضو هستيم. اين در حالي است که کشورهاي ديگر که قدمت بيشتري درزمينه پيوند عضو دارند عقب‌تر از ما هستند و ما توانسته‌ايم در اين زمينه با سرعت بيشتري پيش برويم.»

 

جشن نفس در ادامه برنامه، ميزبان هنرمنداني شد که چند سالي است درزمينه فرهنگ‌سازي براي اهداي عضو به‌عنوان سفيران اهدا فعاليت مي‌کنند، انجمن بازيگران خانه سينما از ابتداي کار اين انجمن همکاري‌هاي گسترده‌اي درراستاي ارتقاي فرهنگ پيوند داشت؛ داريوش ارجمند، ثريا قاسمي، پروانه معصومي، هنگامه قاضياني، کامران تفتي، رامبد جوان، نگار جواهريان، سيروس مقدم، محمدحسين لطيفي، مهتاب کرامتي، هومن حاج عبدالهي، علي فروتن، بهار ارجمند، پرستو صالحي و آناهيتا نعمتي تعدادي از هنرمندان و سفيران اين جشن هستند که با حضور در اين مراسم قول دادند پيام‌رسان و مبلغ اين طرح در جامعه باشند. پرستو صالحي که طرح «يک مساوي هشت» را در فضاي مجازي راه انداخته در اين جشن حاضر بود. او که با يک پست اينستاگرامي از همه خواسته تا کارت اهداي اعضا‌شان را رسانه اي و از ديگران براي پيوستن به اين حرکت دعوت کنند مي‌گويد: «ساعت چهار صبح به ذهنم رسيد که عکس کارت اهدايم را در صفحه اينستاگرام بگذارم؛ همزمان به اين موضوع فکرمي‌کردم که نکند متهم به تظاهر بشوم اما تصميمم را گرفتم. فرداي آن روز از بيمارستان مسيح دانشوري با من تماس گرفتند و گفتند 1800 تقاضا براي ثبت‌نام در طرح اهداي عضو داشتند. آنجا با دکتر عظيمي به فکر ايجاد اين کمپين افتاديم و با توجه به اينکه هر مرگ مغزي مي‌تواند جان 8 نفر را نجات دهد، کمپين 8=1 آغاز شد.» صالحي استفاده‌هاي اين‌چنين از فضاي مجازي را دلپذير مي داند و مي‌گويد: «معتقدم ما تنها نبايد به ورزشکار بودن يا بازيگر بودنمان اکتفا کنيم بلکه بايد مثل تختي که در حادثه بوئين‌زهرا از اعتبارش پيش مردم براي جمع‌آوري کمک استفاده کرد از موقعيتي که داريم براي ارتقاي فرهنگ استفاده کنيم.» در همين جشن نفس تعداد زيادي از حاضران براي اهداي اعضايشان ثبت‌نام کردند و حداقل براي 500 داوطلب اهدا عضو کارت صادر شد.

 

 

منبع: هفته نامه زندگی مثبت، 94/8/3