اخبار

جایگاهی در صادرات گیاهان دارویی نداریم

۱ آبان ۱۳۹۴

 

 

رئیس انجمن گیاهان دارویی گفت: تاکنون 1283 نوع داروی گیاهی در کشور شناخته شده است ولی هیچ جایگاهی در صادرات این تولیدات نداریم. محمدباقر رضایی در همایش ملی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی که در دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه ما در جهان در رشته گیاهان دارویی ۶۰ است که طبق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله باید به رتبه ۱۲ دنیا برسیم ولی اقدامی انجام نشده است. وی با بیان اینکه همه در این زمینه منتظر اقدام دیگران هستیم، گفت: رشته گیاهان دارویی بسیار غنی است ولی باید برای ارتقای این رشته آن را تخصصی کنیم و در احیای منابع طبیعی که تاکنون فقط تخریب کرده‌ایم، بکوشیم.

تخصیص بودجه در زمینه تحقیقات گونه‌های گیاهی صفر است.

رئیس انجمن گیاهان دارویی افزود: تاکنون هر چه توانسته‌ایم از منابع طبیعی برداشت غیرمجاز انجام داده‌ایم و به همین دلیل نخستین اقدام ما باید برای کشت ارگانیک احیای مجدد عرصه‌های ما باشد. رضایی تصریح کرد: تخصیص بودجه در زمینه تحقیقات گونه‌های گیاهی صفر است، لذا برای اجرای طرح کشت دیم گونه‌های گیاهی در ارتقای سلامت جامعه بسیج شدن همه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط ضروری است. وی از کشف بیش از 9000 گونه گیاهی در کشور خبر داد و گفت: حدود 2000 گونه از این تعداد گونه گیاهان دارویی شناخته شده است.

 مکانیزاسیون در کشت گیاهان دارویی ما نقشی ندارد

رضایی با بیان اینکه کشور ما در حال حاضر در بحث صادرات داروهای گیاهی هیچ جایگاهی ندارد، افزود: رعایت استاندارد در صادرات همه محصولات به ویژه گیاهان دارویی اصلی اساسی است. وی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون نیز در گیاهان دارویی ما نقشی ندارد، خاطرنشان کرد: تنوع ژنتیکی و اولویت‌بندی محصولاتی که می‌توانیم برای صادرات گیاهان دارویی، از آنها استفاده کنیم، از اصول اساسی است که باید در کنار آن بازارهای هدف را نیز شناسایی کنیم. رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران طبیعت را برای سلامت جامعه بسیار ضروری خواند و گفت: اولویت‌های گیاهان مورد استفاده بر حسب گونه‌های آن است. رضایی تصریح کرد: هر استانی در تولید یک گونه گیاهی توسعه فرآوری و اقتصادی متمرکز شده که ما در این زمینه همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

 کشت گیاهان دارویی به صورت خرده مالکی است

رئیس انجمن گیاهان دارویی درباره تاثیر گیاهان دارویی در اقتصاد کشور اظهار داشت: در حال حاضر کشت گیاهان دارویی خرده مالکی است که گسترش عرصه کشت گیاهان دارویی می‌تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته باشد. وی افزود: درواقع کشت گیاهان دارویی متعلق است به گونه‌ای که بسیاری از گیاهان و عصاره‌های دارویی را برای تامین بازار از خارج از کشور وارد می‌کنیم. رضایی تصریح کرد: افزایش سطح کشت گیاهان دارویی دربرنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی شده که همواره حمایت وسرمایه‌گذاری دولت در این زمینه کم است که از سویی ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار دولت می‌تواند منجر به توسعه این محصول استراتژیک شود. در این جلسه که محمدحسن عصاره، رئیس انجمن داروهای گیاهی کشور حضور داشت، بیان کرد: کشور ما از نظر تنوع گیاهی رتبه پنجم در جهان را دارد. 1728 گونه گیاهی در ایران موجود است که 70 درصد آن دارویی است. اگرچه که تعداد این گونه‌ها بیشتر بوده و در 100 سال گذشته بیش از 200 گونه منقرض شده‌اند. طب ایرانی نیز جزو قدیمی‌ترین میراث پزشکی محسوب می‌شود و در این زمینه نزدیک به 40 هزار نسخه مکتوب پزشکی جمع‌آوری شده است.

 

 

منبع: کسب و کار، 25 مهر 1394