اخبار

افزایش سن امید به زندگی در زنان ایرانی

۲۴ مهر ۱۳۹۴

 

 
maxresdefault
 
 
 

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ۲۶.۵ درصد زنان ایرانی دچار بیماری‌های اعصاب و روان هستند؛ این در حالیست که متوسط ابتلا به این بیماری‌ها در کشور ۲۳.۶ درصد است.

 

به گزارش صدای پزشکان به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در نشست مشترک وزارت بهداشت با معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: تامین مالی، تامین سلامت و امنیت سه دغدغه مهم سلامت به شمار می‌آید. نخستین ماموریت وزارت بهداشت افزایش امید به زندگی از طریق پیشگیری از مرگ نابهنگام زنان است. از دیگر وظایف این وزارتخانه می‌توان به ترویج تشکیل خانواده و فرزندآوری و افزایش امید به زندگی اشاره کرد. در حال حاضر سن امید به زندگی زنان از ۷۰ سال به ۷۴.۶ سال رسیده است و میزان مرگ و میر آنها از ۴۲ هزار در سال ۹۰ به ۴۴ هزار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها جزو مهم‌ترین علل مرگ و میر زنان به شمار می‌روند، گفت: برای برخی از این بیماری‌ها، برنامه‌های اختصاصی داریم و تلاش کرده‌ایم میزان مرگ و میر زنان ناشی از حاملگی و زایمان را کاهش دهیم و در این زمینه به پیشرفت‌های زیادی دست یافته‌ایم؛ به طوری که سالانه ۳۰۰ مادر به علت حاملگی و زایمان فوت می‌کنند.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در سال ۹۰، ۴۳ درصد از علل فوت زنان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و ۲۳.۷ درصد به علت ابتلا به سرطان بوده است. تقریبا ۹۸ درصد از مرگ آنها نیز مربوط به ۱۰ عامل می‌شود.

وی درباره سایر بیماری‌های زنان نیز گفت: کم خونی یکی دیگر از بیماری‌های زنان است. از سوی دیگر ۴۹ درصد از زنان بالای ۳۰ سال دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

سیاری با اشاره به ارائه خدمات به زنان حاشیه شهرها گفت:‌ ۱۰ میلیون نفر در حاشیه شهرها بدون دسترسی به خدمات اولیه زندگی می‌کردند که برای آنها خدمات بهداشتی ارائه شده است و در حاشیه شهرها مراکز ویژه زنان آسیب دیده بوجود آمده و تلاش‌هایی در جهت ایجاد اشتغال، راه‌اندازی مهد کودک و تغذیه رایگان انجام شده است.

 

 

 

منبع: صدای پزشکان، 21 مهر 94