اخبار

درمان با سلول‌های بنیادی، جایگزین پیوند کبد می‌شود

گروه: پزشکی
۱۲ مهر ۱۳۹۴

 

European Medical Journal: براساس تحقيقات جديد پژوهشگران، درمان با سلول‌هاي بنيادي مي‌تواند روزي جايگزين پيوند کبد، به عنوان درمان اوليه نارسايي کبدي شود. اين نتايج، براساس مطالعه‌اي به دست آمده که محققان براي نخستين‌بار موفق شده‌اند عملکرد يک کبد با صدمه شديد را در يک حيوان زنده، به آن بازگردانند. محققان سلول‌هاي پيشروي کبدي را که در آزمايشگاه رشد کرده بودند، به موشي پيوند زدند که کبدش به شدت آسيب ديده بود. پس از مدتي، مشاهده کردند که سلول‌ها توانسته‌اند توليد دوباره نواحي بزرگي را از ارگان آغاز کنند و باعث بهبود ساختار و عملکرد آن شوند.پ

 

تحت شرايط عادي، کبد در ترميم خود، به خوبي عمل مي‌کند، زيرا هپاتوسيت‌ها به دنبال صدمه، خود را تازه و نو مي‌کنند. اما اين روند به دنبال صدمه شديد، مانند سيروز و نارسايي حاد کبدي، کمتر موثر است. علاوه براين، رشد هپاتوسيت‌ها تحت شرايط آزمايشگاهي مشکل است و پتانسيل آنها را براي پيوند محدود مي‌کند. اين مسايل، باعث شد تا محققان قدم در راه کنوني تحقيقاتي بگذارند، زيرا سلول‌هاي پيشروي کبدي بسيار راحت‌تر در محيط آزمايشگاهي رشد مي‌کنند و انعطاف بيشتري براي تبديل به هپاتوسيت‌ها و ديگر انواع سلول‌هاي کبدي دارند.

 

اگر موفقيت به دست آمده در مدل‌هاي موشي، با سلول‌هاي پيشروي کبدي انساني نيز قابل تکرار باشد، محققان معتقدند اين روش نوين پيوند سلولي مي‌تواند به عنوان درماني براي نارسايي کبدي و به جاي پيوند کبد استفاده شود. محقق ارشد اين مطالعه، از دانشگاه ادينبورگ انگلستان، در توضيحي مي‌گويد: «تا رسيدن به زماني که بتوانيم اين روش را به واقعيت مبدل کنيم، راه درازي مانده است. در قدم نخست، بايد رويکرد خود را با استفاده از سلول‌هاي انساني آزمايش کنيم. ما به اين کار بسيار نياز داريم، زيرا بيماري کبدي علت شايع مرگ و ناتواني بيماران در انگلستان و ديگر نقاط جهان است.»

 

قطع وابستگي به پيوند، به بيماران مبتلا به صدمه شديد کبدي کمک مي‌کند از انتظار عذاب‌آور ليست‌هاي فرد دهنده پيوند و همچنين بسياري از عوارض مرتبط با جراحي پيوند، مانند ناسازگاري و عفونت، نجات يابند. 


محققان اميدوارند در طولاني‌مدت، با استفاده از داروهايي که سلول‌هاي بنيادي را درون بدن بيمار تحريک مي‌کنند تا به بازسازي کبد آسيب‌ديده بپردازند، به نتايجي مشابهي دست يابند.

 

 

منبع: روزنامه سپید، 94/7/08