اخبار

خبرها حاکی از عدم وجود بحران دارویی در زمان تحریم

گروه: پزشکی
۴ مهر ۱۳۹۴

 

گفتگوي مديرعامل شرکت دارويي زهراوي با سپيد در خصوص تاثير تحريم‌ها بر صنعت دارويي


هيچ بحران دارويي در زمان تحريم وجود نداشت

 

ماجراي دروغ‌هاي تخريب‌کننده در شبکه‌هاي اجتماعي همچنان ادامه دارد و هر بار يک صنعت و شرکت خاص را سوژه مي‌کند. اينبار کار به تخريب شرکت دارويي زهراوي رسيد. خبر وجود داروي استامينوفني که درجا جان مصرف‌کننده خود را مي‌گيرد هشداري بود که سوژه بازار شايعه پراکني شبکه‌هاي مجازي شد. پيامي که به گفته مديرعامل اين شرکت دارويي کذب است. 

 

 

رقابت ناسالم شرکت‌ها با نشر اخبار کذب در فضاي مجازي

 

مجيد عنابي مديرعامل شرکت دارويي زهراوي در گفتگو با خبرنگار ما در اين خصوص مي‌گويد: «شرکت زهراوي به هيچ عنوان داروي استامينوفن توليد نمي‌کند. اين دارويي که عکس آن در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شد يك داروي شل‌كننده عضله است و ربطي به استامينوفن ندارد و هيچ عارضه دارويي نيز تا به حال درباره‌اش گزارش نشده است.»

 

وي خاطرنشان مي‌کند: «به نظر بنده اين اتفاق مي‌تواند براي هر محصولي رخ دهد و چون در فضاي مجازي است، جنبه حقوقي هم ندارد كه ما بخواهيم شكايت و پيگيري حقوقي انجام دهيم. در فضاي مجازي هر كسي با هر قصد و نيتي مي‌تواند اين كار را انجام دهد.»

 

عنابي اضافه مي‌کند: «کذب بودن خبر تا حدي آشکار بود که بنده تمايل نداشتم هيچ عکس‌العملي نشان دهم، اما عکس‌العمل کارمندان متعهد شرکت و ناراحتي پرسنل باعث شد در اين خصوص گفتگو کنم. موضوع مهم براي من اين بود كه با اين اتفاق متوجه شدم چقدر كارمندان شركت ما و گروهي كه با آن كار مي‌كنيم، متعهد هستند و در قبال كوچك‌ترين اتفاقي عكس‌العمل نشان مي‌دهند و احساس مسئوليت مي‌كنند.»

 

وي با بيان اينکه اين دسته تخريب‌ها مي‌تواند نوعي رقابت ناسالم بين رقبا باشد، مي‌گويد: «جاي تأسف دارد كه افراد مغرض به قصد تضعيف توليد و صنعت داخلي كشور آن را هدف گرفته‌اند و مي‌خواهند مردم را دچار ترديد كنند. حال آنكه تيم پزشكي و صنعت دارويي ايران در دنيا جزو بهترين‌هاست. ما بسيار ديده‌ايم كساني را كه در خارج از كشور زندگي مي‌كنند، اما براي انجام عمل‌هاي جراحي مهم به ايران مي‌آيند. حتي داروهاي ما به بيرون كشور قاچاق مي‌شود. اين بدان معناست كه صنعت دارويي كشور خوب كار مي‌كند و قيمت تمام شده پايين است و به نفع مردم تمام مي‌شود.»

 

گفتني است شرکت دارويي زهراوي يکي از شرکت‌هاي دارويي در ايران است که عمدتا سبد محصول تخصصي دارد. مديرعامل اين شرکت با اشاره به سبد تخصصي محصولات مي‌گويد: «ما براي بيماران ام.‌اس، كليوي و پيوند اعضا توليد دارو تحت ليسانس «اي.‌پي.‌آي» انجام مي‌دهيم. به عنوان مثال داروي سل‌سپت يا پيوندي مهم‌ترين داروي توليدي ما است و در زمينه كيفيت دارو بسيار پيشرو هستيم.»

 

 

عدم جذب داروسازان در صنعت دارويي بزرگ‌ترين دغدغه اين صنعت است

 

عنابي عدم توانايي جذب داروسازان در صنعت دارويي را يکي از دغدغه‌هاي امروز صنعت دارويي مي‌داند و مي‌گويد: «با اينكه امروزه داروسازها چندان جذب صنعت نمي‌شوند، اما شركت ما حدود 15 داروساز متخصص دارد كه در افزايش كيفيت و توليدات شركت به‌شدت تأثير دارند. موضوع مهم ديگر اينكه ما يكي از شركت‌هايي هستيم كه شكايتي در زمينه كيفيت داروهايمان نداشته و نداريم، چون اگر دارو بي‌كيفيت باشد، بلافاصله بر‌مي‌گردد و اين به منزله شكايت مشتري تلقي مي‌شود كه خوشبختانه تا به حال جزو کم شکايت‌ترين شرکت‌ها بوده‌ايم.»

 

عنابي در خصوص محصولات دارويي شرکت ادامه مي‌دهد: «خوشبختانه در شش ماه گذشته سه پروانه توليد دارو گرفتيم. در حال حاضر نيز چهار داروي پيوند را در سبد محصولات‌مان داريم. به عنوان مثال در گذشته دارويي به نام «تاكروليموس» را از خارج وارد، اما در داخل بسته‌بندي مي‌كرديم كه حدود يك ماه است خودمان پروانه توليد آن را گرفته‌ايم. تا پايان سال نيز سه، چهار داروي پيوند ديگر را كه درخواست آن را به وزارت بهداشت داده‌ايم وارد بازار مصرف خواهيم كرد.»

 

وي همچنين از كسب رتبه نخست در صنعت سبز در كل صنايع ايران و دريافت لوح تقدير توسط اين شركت خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «سال گذشته ما در بحث زيست‌محيطي و ايمني افراد مقام نخست را كسب كرديم و در بحث كيفيت داروهاي تخصصي نيز دو جايزه به دست آورديم.»

 

 

داروي سل‌سپت به درخواست اروپا به‌روز شد

 

عنابي با اشاره به اينكه در بحث داروهاي تخصصي، شركت زهراوي يك قطب اقتصادي و تأثيرگذار است، مي‌گويد: «داروي «سل‌سپت» تأييد اين مدعا است. چندي قبل خط توليد ما براي اين دارو دچار مشكل شد كه سر و صداي زيادي در كشور به پا شد. علت هم اين بود كه اروپايي‌ها از نظر كيفيت جلوتر از ما هستند و خط توليد «سل‌سپت» در ايران زير نظر اروپايي‌هاست. به همين خاطر از ما خواستند اين خط توليد به روز شود كه ما هم انجام داديم و خوشبختانه مشكشل برطرف شد.»

 

وي 70 درصد سهم بازار داروهاي خاص را توليد اين شركت مي‌داند و مي‌گويد: «داروهايي مثل سل‌سپت و گلاكوپامه از جمله داروهايي است كه در بازار سهم بالايي دارند. بازار دارويي ايران در خصوص توليدات زماني رشد مي‌كند كه همه شرکت‌ها با هم و در کنار هم باشند.»

 

مديرعامل شرکت دارويي زهرواي بي‌کيفيت بودن دارو چه ايراني و چه خارجي را بي‌معنا مي‌داند و مي‌گويد:‌ «در كشور داروي بي‌كيفيت توليد نمي‌شود. حال آنكه 96 درصد داروهاي موجود در بازار، توليد داخل ايران است و جزو بهترين داروهاست. البته كيفيت سطح ندارد، بلكه شاخصي است كه جاي كار نامحدود دارد. داروي ايراني با‌كيفيت است و مقايسه بين داروهاي ايراني و خارجي بيشتر يك جنگ رواني است. برخي پزشكان يا داروخانه‌ها به خاطر تبليغات و بحث قيمت داروهاي خارجي گاهي به بيماران پيشنهاد خريد داروي خارجي مي‌دهند. در حال حاضر نيز حدود 4 درصد داروهاي موجود در بازار خارجي است.»

 

وي ادامه مي‌دهد: «برخي شركت‌هاي خارجي به پزشكان تخفيف‌هاي بسيار خوب مي‌دهند و از آنها دعوت مي‌كنند در سمينارهاي مختلف شركت كنند و هزينه‌هاي بالايي هم براي آنها متقبل مي‌شوند و در واقع پزشك را به نوعي وادار مي‌كنند محصول آنها را تجويز كند، اما واقعيت اين است كه در 10 سال گذشته كيفيت داروهاي ايراني بسيار ارتقا يافته و مي‌تواند با داروهاي خارجي رقابت كند.»

 

 

صنعت دارويي نيازمند آموزش و توانمندسازي نيروي انساني است

 

عنابي با تاکيد بر کار آموزش مي‌گويد: «ما يكي از شركت‌هاي پرهزينه در بحث آموزش هستيم. چون امروزه ابزار مهم براي هر صنعت، آموزش و توانمندسازي است. آن چيزي که يک صنعت را متمايز مي‌كند، سرمايه‌هاي انساني است و ما براي آموزش نيروهايمان هزينه لازم را در نظر مي‌گيريم.»

 

وي آينده صنعت را بسيار خوب مي‌بيند و مي‌گويد: «ما در حوزه دارو صادرات نيز داريم. هرچند اندك است، اما اگر دغدغه آنها كه در رأس كار هستند بر اين موضوع باشد ما به طور حتم پيشرفت زيادي خواهيم داشت. خوشبختانه وزارت بهداشت و سنديكا نيز به اين امر توجه زيادي دارند.»

 

هر چند مديرعامل شرکت زهراوي اعتقادي بر تاثير تحريم‌ها بر حوزه دارو ندارد و بحران دارويي سال‌هاي گذشته کشور را کذب مي‌داند، اما در خصوص برداشته شدن تحريم‌ها مي‌گويد: «در حال حاضر ما مواد اوليه دارويي زيادي در كشور توليد مي‌كنيم. كيفيت نيز به رضايت مشتري باز‌ مي‌گردد. وقتي بيمار از مصرف داروي داخل رضايت دارد، نيازي به داروي خارجي نيست. البته اگر رفع تحريم‌ها باعث ورود داروهاي خارجي به كشور شود استقبال مي‌كنيم، چون وجود يك رقيب خارجي باعث پيشرفت توليد داخلي مي‌شود و به كمك صنعت مي‌آيد. اگر ساختار صنعت درست باشد، رشد مي‌كند. ضمن اينكه معتقدم صنعت دارو در ايران جاي رشد بسيار دارد.»

 

 

منبع: روزنامه سپید، 94/6/31