اخبار

رسیدن به میزان استرس با بررسی موی افراد

گروه: پزشکی
۲ مهر ۱۳۹۴

 

تو مو مي بيني و من هورمون مو

 

براساس نتايج تحقيقات جديدي که درخصوص استرس و تاثير آن بر وضعيت سلامت افراد در گروه‌هاي سني مختلف انجام شده، با بررسي و تجزيه و تحليل موي افراد سالمند مي‌توان به سطح ترشح و فعاليت هورمون استرس در اين افراد پي برد و اين مساله را تخمين زد که استرس تا چه اندازه آنها را در معرض ابتلا به بيماري‌هاي قلبي-عروقي، سکته و حملات قلبي و... قرار داده است.

 

اين محققان مي‌گويند برخلاف آزمايش خون که فقط مي‌تواند سطح هورمون استرس را در يک زمان مشخص نشان دهد تجزيه و تحليل يک رشته مو اطلاعات فراواني را درخصوص سطح هورمون کورتيزول که از مهم‌ترين هورمون‌هاي استرس بدن است، در يک بازه زماني چند ماهه در اختيار پزشکان قرار مي‌دهد.

 

نتايج اين مطالعه که پيش از اين در مجله معتبر غدد درون‌ريز و متابوليسم باليني منتشر شده، نشان داد هر چه سطح هورمون استرس در بدن افراد سالمند بالاتر باشد و افزايش سطح کورتيزول مدت زمان بيشتري طول بکشد خطر ابتلاي آنها به بيماري‌هاي قلبي-عروقي نيز به‌طور معناداري افزايش پيدا مي‌کند و مي‌تواند منجر به سکته شود.

 

به گفته سرپرست اين گروه تحقيقاتي از مرکز پزشکي اراسموس در هلند، اين يافته‌ها حاکي از آن است که درست مثل فشار خون بالا يا چاقي شکمي، بالا بودن سطح کورتيزول نيز يکي از عوامل خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي-عروقي محسوب مي‌شود. اين محققان براي بررسي تاثير استرس در سالمندان، 283 فرد داوطلب 65 تا 85 ساله را در طول يک دوره 3 ماهه بررسي کردند و نشان دادند بالا بودن سطح کورتيزول نه فقط با خطر سکته قلبي همراه است بلکه مي‌تواند تهديدي براي سکته‌هاي مغزي نيز محسوب شود. 

 

 

منبع: هفته نامه زندگی مثبت، 94/6/30