اخبار

رابطه تغذیه و افسردگی

۳۱ شهریور ۱۳۹۴

 

غذاي سالم بخوريد تا دچار افسردگي نشويد

 

Medscape: دنبال کردن رژيم غذايي غني از مواد سالم و مصرف ناچيز گوشت‌هاي فرآوري شده، حتي اگر به‌طور کامل هم رعايت نشوند، مي‌تواند به پيشگيري از افسردگي کمک کند. محققان توصيه مي‌کنند، براي کاهش خطر افسردگي، مردم مي‌توانند همه چيز مصرف کنند، اما در حد اعتدال. آنها بايد سعي کنند مقدار زيادي سبزيجات، ميوه، آجيل و ماهي مصرف کنند و از فست‌فودها و گوشت‌هاي فرآوري شده بپرهيزند.

 

در اين مطالعه، محققان از 15 هزار اسپانيايي فارغ‌التحصيل دانشگاه سوال کردند، در زماني که به‌طور نرمال غذا مي‌خوردند، هيچگاه دچار افسردگي شده‌اند يا خير. سپس، 10 سال بعد هم اين سوال را از آنها پرسيدند. محققان به دنبال اين بودند که رژيم غذايي شرکت‌کنندگان تا چه حد به رژيم غذايي سالم نزديک بوده و تا چه اندازه از توصيه‌هاي سلامت تغذيه تبعيت کرده‌اند. پس از 5/8 سال، 1550 فرد مورد مطالعه گزارش کردند که دچار افسردگي شده يا از داروهاي ضد افسردگي استفاده مي‌کنند.

 

در آناليزهاي بيشتر، مشخص شد، افرادي که رژيم غذايي سالم‌تر را رعايت مي‌کرده‌اند، با خطر کمتر ابتلا به افسردگي روبه‌رو بوده‌اند. به‌طور مثال، خطر بروز افسردگي در افرادي که به‌طور متوسط پايبند به رژيم غذايي مديترانه‌اي بوده‌اند، 25 تا 30 درصد کمتر از افرادي بوده که اصلا اين نوع رژيم را رعايت نکرده‌اند. حتي رعايت متوسط رژيم غذايي سالم، کاهش قابل ملاحظه‌اي در ميزان بروز افسردگي ايجاد مي‌کند.

 

البته محققان با اطمينان تمي‌توانند اين ارتباط را توجيه کنند، اما يک مکانيسم احتمالي اين است که افرادي که رژيم غذايي سالم را رعايت مي‌کنند، سطح مناسبي را از بعضي مواد مغذي، مانند ويتامين‌هاي B، فولات يا زينک دريافت مي‌کنند که همگي اين مواد براي سلامت مغز ضروري هستند.

 

 

منبع: روزنامه سپید، 94/6/30