اخبار

رازهای قبولی دو تک رقمی در کنکور کارشناسی ارشد

۲۷ شهریور ۱۳۹۴

 

با دو کنکوري موفق در مقطع کارشناسي ارشد صحبت کرده ايم حرف‌هاي آنها نشان مي دهد داشتن برنامه‌ريزي و استمرار در مطالعه نتايج خوبي را دنبال دارد


رازهاي قبولي 2 تک‌رقـمي

 

تنظيم: مليحه مهدوي

 

مهرزاد خسروي

 

ليسانس مکانيک از دانشگاه صنعتي شريف تهران، رتبه سوم کارشناسي ارشد مديريت در گرايش کارآفريني و رتبه پنجم در گرايش بازرگاني

 

 

3 تا 6 ساعت مطالعه در روز

 

از اواسط ارديبهشت ماه شروع به مطالعه کردم. در ماه‌هاي اول روزانه حدود 3 ساعت مطالعه داشتم و پس از تابستان با نزديک شدن به زمان کنکور سعي کردم زمان بيشتري صرف کنم و به حدود 6 ساعت روزانه رسيد. با توجه به اينکه دروس مديريت برايم تازگي داشت در کلاس تئوري مديريت شرکت کردم. البته در صورتي که وقت کافي براي هر کدام از دروس گذاشته شود بدون کلاس هم قطعا هر کسي قادر به کسب نتيجه دلخواه خواهد بود.

 

 

تصور رتبه تک‌رقمي را داشتم

 

هميشه در تصورم کسب رتبه تک‌رقمي را داشتم و البته رتبه زير 5. گاهي در شرايط سخت به رتبه بالاتر هم راضي مي‌شدم ولي در نهايت تصميم و عزمم براي رتبه تک‌رقمي بود. هدفم از درس خواندن نيز تحصيل در رشته بازرگاني دانشگاه تهران براي کمک هر چه بيشتر به حرفه‌ام و موفقيت بيشتر در فعاليت‌هاي کاري و تحصيلي‌ام بود. البته مي‌دانستم براي رسيدن به اين هدف لازم است که در مرحله اول کنکور بتوانم رتبه تک‌رقمي کسب کنم.

 

 

هم کار هم درس

 

با توجه به اينکه در ايام کنکور هم دانشجو بودم هم به صورت تمام‌وقت شاغل، برنامه‌ام نمي‌توانست به صورت ثابت باشد و گاهي با شرايط کاري‌ام تغيير مي‌کرد اما همواره تلاش مي‌کردم به غير از درس رياضي و تحقيق در عمليات، مطالعه روزانه‌اي در مورد ساير دروس داشته باشم. به اين ترتيب که صبح‌ها حدود يک ساعت در مسير کار و در مترو زبان مطالعه مي‌کردم. بعد از کار روزانه نيز که ساعت 5:30 تمام مي‌شد باز در راه بازگشت به خوابگاه همين مقدار مطالعه زبان در برنامه‌ام بود. پس از رسيدن و اندکي استراحت مباحث مورد نظر درس تئوري مديريت، اقتصاد و بازاريابي مرور مي‌شد. در آخر شب از حدود ساعت 12 به بعد تا جايي که راندمان مطالعه‌ام اجازه مي‌داد متون زبان را مي‌خواندم. رياضي هم اگر فرصت مي‌شد روزهاي آخر هفته تست مي‌زدم. براي تحقيق در عمليات و مديريت اسلامي هم يک ماه آخر زمان‌هاي آزاد کمي مطالعه مي‌کردم.

 

 

کنجد و مغز گردو مي‌خوردم

 

ترکيبي از کنجد و مغز آفتابگردان و گردو در روزهاي آخر به تغذيه من اضافه شد که حس مي‌کردم انرژي زيادي به من مي‌داد. همچنين قبل از دوران کنکور ورزش مي‌کردم و برنامه‌هاي تفريحي مثل سينما و پارک رفتن با دوستان داشتم ولي متاسفانه ورزش در اين مدت قطع شد. معمولا براي استراحت نيز با دوستان هم‌اتاقي‌ام درباره مسائل روزمره هم‌کلام مي‌شدم.

 

 

2 راز رتبه تک‌رقمي من

 

به نظر خودم 2 عامل باعث کسب اين نتيجه توسط من بود که يکي علاقه بسيارم به دروسي بود که مطالعه مي‌کردم و ديگري داشتن انگيزه و هدف طولاني‌مدت براي درس خواندن در زندگي کاري و شخصي‌ام. به خانواده‌ها هم به‌عنوان يک کوچک‌تر توصيه مي‌کنم انتخاب را به عهده خود فرزندانشان بگذارند و تنها راهنمايي‌شان کنند و هنگامي که تصميم گرفته شد ديگر فقط حمايت کنند.

 

 

تک‌رقمي شدنم را تجسم مي‌کردم

 

معمولا قبل از کنکور خودم را در چند حالت تجسم مي‌کردم مانند: خوشحالي بعد از اعلام نتايج و رتبه تک‌رقمي شدنم، در حال ورود به دانشکده مديريت دانشگاه تهران و گذشتن از زير سردر آن، رضايت از نشستن سر کلاس‌هاي مديريت و در نهايت در حال کار به‌عنوان يک بازرگان موفق. در اين مدت تصوير زمينه تبلتم که هميشه همراهم بود نيز سردر دانشکده مديريت بود. با توجه به اطلاعات و مطالعاتي که در رابطه با تجسم خلاق داشتم مي‌دانستم که نتيجه اين افکار در نهايت تحقق آنها خواهد بود که شکر خدا تا به حال نيز همين‌طور بوده است. 

 

حتي يک روز از فضاي درس خواندن دور نمي‌شدم

 

 

 

شيرين محمودي

 

ليسانس مديريت صنعتي از دانشگاه قم، رتبه اول رشته مديريت بازرگاني

 

 

تقريبا از اواسط تيرماه شروع به مطالعه براي کنکور کردم. در ماه‌هاي اول با روزي 5 تا 6 ساعت مطالعه شروع کردم و تا بهمن که زمان برگزاري کنکور ارشد بود تا 9-8 ساعت افزايش زمان مطالعه داشتم. البته ناگفته نماند در اين مدت روزهايي هم بود که به هر دليلي کمتر وقت براي درس خواندن داشتم اما تمام تلاش خود را مي‌کردم که حتي يک روز از فضاي درس خواندن دور نشوم.

 

 

کسب موفقيت به خودتان بستگي دارد نه کلاس

 

من در تعدادي کلاس آموزشي شرکت کردم چون احساس کردم برايم لازم است اما کلاس‌ها و آزمون‌هاي مختلف فقط يک نيروي کمکي در راه کسب موفقيت هستند و صرفا شرکت در کلاس موجب موفقيت نخواهد بود و کسب موفقيت بيشتر به ميزان تلاش خود فرد بستگي دارد.

 

 

انتظار اين رتبه را نداشتم

 

با توجه به تلاشي که کرده بودم انتظار رتبه خوبي داشتم اما اصلا فکر کسب نتيجه‌اي در اين حد رضايت‌بخش و خوب را نداشتم. برنامه‌اي که من براي خود طراحي کرده بودم به صورت خلاصه به شکل زير بود:

 

 

استفاده از مغزها و ماهي

 

در دوران مطالعه سعي مي‌کردم از خوراکي‌هايي مثل مغزها و غذاهايي مثل ماهي بيشتر استفاده کنم و تا حد امکان براي حفظ کارايي گرسنه نمانم. برنامه تفريحي عادي مثل کوه، مطالعه، مسافرت و... در ايام کنکور کاهش يافته بود، با اين حال اين‌طور نبود که هيچ برنامه تفريحي‌اي نداشته باشم چون تفريح‌هاي خوب و کافي مي‌تواند انرژي انسان را براي ادامه مسير تامين کند.

 

 

موفقيت تلاش کوچک اما مداوم است

 

مهم‌ترين عامل موفقيت من تلاش همراه با توکل بود. تلاش براي رسيدن به هدف مطلوب و توکل براي جلوگيري از يأس و نااميدي در اين مسير چند ماهه سرنوشت‌ساز 2 بال موفقيت است. موفقيت چيزي نيست جز تلاش‌هاي کوچک اما مداوم.

 

 

عکس دانشگاه مورد علاقه‌ام مقابل چشمم بود

 

تصويرسازي و تصور موفقيت براي حفظ روحيه و تلاش مداوم بسيار موثر است چون بالاخره در اين مسير روزهاي خستگي و نااميدي بسياري وجود دارد و براي مقابله با اين احساسات منفي بايد حس موفق شدن و شيريني روزهاي موفقيت را در ذهن مرور کرد. مثلا من هميشه برنامه‌هاي انجام‌شده‌ام را علامت مي‌زدم يا عکس دانشگاه مورد علاقه‌ام را جايي گذاشته بودم که هميشه ببينم. 

 

 

منبع: هفته نامه زندگی مثبت، 94/6/24