اخبار

موضع وزارت بهداشت در مورد مدارک دانش‌آموختگان در خارج

گروه: پزشکی
۲۷ شهریور ۱۳۹۴

 

معاون آموزشي وزير بهداشت با اشاره به ارزشيابي مدارک افرادي که در دانشگاه‌هاي خارج از کشور تحصيل‌کرده‌اند، گفت: «به دليل علاقه زياد به رشته‌هاي پزشکي در کشور برخي از علاقه‌مندان موفق به پذيرش در دانشگاه‌هاي داخل کشور نمي‌شوند. باوجوداينکه تعداد زيادي از دانشگاه‌ها افزايش ظرفيت داشته‌اند و باوجوداينکه قانون پذيرش از طريق سهميه بومي اعمال شد اما پذيرش در سهميه‌هاي آزاد با سال گذشته تفاوتي نکرد، اما ظرفيت دانشگاه‌هاي داخل بازهم پاسخگوي نياز کشور نبود.»

 

لاريجاني در مورد تمهيدات وزارت بهداشت درزمينه ارزشيابي مدارک گفت: «اگر دانشگاهي که دانشجويان در آن تحصيل‌کرده‌اند مورد تأييد وزارت بهداشت باشد، اين دانش‌آموختگان مي‌توانند به‌صورت شهريه پرداز در دانشگاه‌هاي داخل تحصيل کنند. اما براي دانشگاه‌هايي که مورد تأييد نيست روش جديدي براي ارزيابي سامان داده مي‌شود و آن اين است که دانشگاه‌هاي خارجي بر اساس رتبه بين‌المللي مورد ارزيابي قرار گيرند و بر اساس مصوبه شوراي ارزشيابي افرادي که در اين دانشگاه‌ها تحصيل‌کرده‌اند بايد در امتحاني شرکت کنند.»

 

همچنين معاون آموزشي وزير بهداشت از توافق بين ايران و کشورهاي افغانستان و تاجيکستان براي تربيت نيروهاي اين کشورها خبر داد و گفت: «طبق توافقي که با اين دو کشور انجام‌شده قرار است ايران 500 نيروي تخصصي کشور افغانستان و 500 نيروي تخصصي کشور تاجيکستان را تربيت کند. البته صحبت‌هايي شده تا شعبي از دانشگاه‌هاي ايران در اين دو کشور تأسيس شود اما هنوز نهايي نشده است.»

 

وي در مورد هزينه تحصيل دانشجويان افغانستاني بيان کرد: «در حال حاضر 400 دانشجوي افغانستاني در ايران مشغول به تحصيل هستند و به دانشگاه‌ها اعلام‌شده است که دانشجوياني که استعداد برجسته محسوب مي‌شوند يا نياز به کمک مالي دارند با تصويب و تأييد مصوبه هيئت‌امنا موردحمايت مالي قرار بگيرند.»

 

لاريجاني در ادامه با اشاره به اعلام آمادگي سازمان تأمين اجتماعي براي تربيت نيروي متخصص بيان کرد: «هر مرکزي که مي‌خواهد نيروي متخصص در رشته‌هايي تربيت کند، بايد از وزارت بهداشت و شوراي گسترش اجازه کسب کند، اين دستورالعمل به‌زودي اعلام مي‌شود.

 

وي ادامه داد:‌ «البته هدف بيشتر آموزش حرفه‌اي است تا ارائه مدرک تحصيلي. به مراکز متعدد در کشور اجازه داده مي‌شود تا به آموزش حرفه‌اي برخي رشته‌ها مانند مطب داري و غيره بپردازند. دستورالعمل اين موضوع به‌زودي ابلاغ مي‌شود.»

 

به گزارش خبرگزاري ايسنا، لاريجاني در پايان با تأکيد بر اينکه آموزش پزشکي در بخش غيردولتي بايد با چارچوب‌هاي وزارت بهداشت هماهنگ باشد، گفت: «توسعه دانشگاه آزاد در حوزه پزشکي با توافق وزارت بهداشت انجام مي‌شود. در سال جاري کليه مراکزي که در حوزه پزشکي تحت نظر دانشگاه آزاد فعاليت مي‌کردند، مورد ارزيابي قرار گرفت و فعاليت برخي از مراکزي که استانداردهاي لازم را نداشتند متوقف شد. براي مثال فعاليت دانشگاه آزاد ا سلامي مرکز قشم متوقف شد.»

 

 

 

منبع: روزنامه سپید، 94/6/25