اخبار

«آب سیب» یکی از بهترین درمانها برای اسهال و استفراغ کودکان

۲۵ مرداد ۱۴۰۱
محمدعلی زارعیان درباره تدابیر اسهال و استفراغ کودکان از دیدگاه طب سنتی اظهار داشت: یکی از مواردی که مادر و پدرها مراعات حجم غذا را نمی‌کنند و به‌خیال خودشان برای جبران مافات شروع به جبران ضعف می‌کنند، اسهال و استفراغ کودکان است.

وی افزود: در زمان اسهال و استفراغ، سیستم هوشمند بدن تصمیم بدن بر عدم نگهداشت غذا و مایعات در دستگاه گوارش است؛ در این مواقع تنها نگرانی از کاهش آب و الکترولیت‌های بدن (به‌اصطلاح طب سنتی رطوبت‌های اصلی بدن) است و تدابیر هر دو مکتب در اکثر موارد منطق مشترکی دارند.

این عضو انجمن علمی طب سنتی تصریح کرد: پیشگیری از افراط در اسهال و استفراغ بسیار اهمیت دارد تا زمانی که علائم کم‌آبی و ضعف در بدن بروز نکرده است نباید نگران بود، البته کودکان نسبت به تغییرات بسیار حساس هستند و نباید تا زمان بروز ضعف یا کم‌آبی صبر کرد.

زارعیان ادامه داد: به‌دلیل یک استفراغ یا اسهال مختصر نباید تمام خروجی‌های بدن را با توسل به داروها مسدود کرد و به‌تجربه ثابت شده که بسیاری از کودکان از اسهال و استفراغ مختصر به‌عنوان پاسخ طبیعی بدن به مواد آزاردهنده دستگاه گوارش، نفع می‌برند.

وی افزود: درمان ساده‌ای که در این مرحله می‌توان به کار برد، «آب سیب» است که هم تأمین‌کننده آب و الکترولیت است و هم مقوی معده و بندآورنده استفراغ و اسهال نیز است.

این عضو انجمن علمی طب سنتی تصریح کرد: در مطالعات نیز ثابت شده که مصرف آب سیب می‌تواند در مرحله حاد هم کالری بیشتری نسبت به آب و مایعات حاوی الکترولیت (مثل ORS) به بدن برساند و هم کودکان پذیرش بهتری نسبت به آن دارند البته به این شرط که مصرف مداوم آب‌میوه‌ها خود دلیل اسهال نبوده باشد که خود درمانی دیگر می‌طلبد.

زارعیان خاطرنشان کرد: کاهش بار معده و دستگاه گوارش تا زمان رفع ضعف معده نیز مهم محسوب می‌شود، بعضی از والدین به‌محض بند آمدن اسهال و استفراغ به‌ویژه استفراغ، تمام سعی خود را به پر کردن معده کودک به کار می‌گیرند و این در حالی است که هم مطالعات جدید و هم توصیه‌های طب سنتی بر این نکته اتفاق نظر دارند که معده بعد از بیماری, دوره‌ای از ضعف را طی می‌کند که نیازمند مراعات در حجم و قوام غذاهای ورودی در معده است.

وی یادآور شد: بنابراین شروع غذا خوردن بعد از اتمام علائم بیماری باید با غذاهای سبک و کم‌حجم باشد که تشدیدکننده اسهال نیز نباشند مثلاً غذاهای خیلی شیرین یا چرب می‌توانند تشدیدکننده اسهال و مزید بر ضعف معده باشند, حتی غذاها و نوشیدنیهای بندآورنده اسهال نیز اگر در حجم بالا و با سرعت زیاد مصرف شوند, می‌توانند به بازگشت مجدد اسهال کمک کنند.

انتهای پیام/*
منبع: تسنیم
تصاویر