اخبار

پرستاران مراقب پاهایشان باشند

۲۵ شهریور ۱۳۹۴

 

پرستاران اغلب اوقات به‌صورت طولاني‌مدت در روز کار مي‌کنند و بيشتر اين زمان را به‌ناچار مي‌ايستند که اين امر مي‌تواند آن‌ها را در معرض خطر آسيب‌ديدگي قرار دهد. ايستادن براي مدت طولاني و مستمر آسيب جدي به بدن وارد مي‌کند و به همين دليل جاي تعجب نيست که کارکنان و کارکنان بيمارستاني از آسيب‌هاي وارده به دست‌ها و پاهايشان رنج ببرند. بااين‌حال خطر ايستادن طولاني‌مدت روي پاها را مي‌توان با استراحت کردن و پوشيدن کفش‌هاي مناسب برطرف کرد.

 

دکتر «جوزف اس.تامبورينو» از متخصصان پا در نيويورک مي‌گويد: «پرستاران، نقش حياتي در مراقبت‌هاي درماني دارند و ازآنجايي‌که ساعات طولاني سرپا هستند، پاهايشان بيشتر در معرض خطر آسيب‌ديدگي است. همچنين درصورتي‌که فرد کفش مناسبي به پا نداشته باشد، اين خطرات چند برابر مي‌شود.»

 

بزرگ‌ترين تهديدي که در بلندمدت براي پرستاران وجود دارد خطر ابتلا به التهاب «پلانتار فاسيا» يا «خار پاشنه» است. اين عارضه التهاب و کشيدگي بيش‌ازحد يک باند فيبروزي است که قوس پا را حمايت مي‌کند. پرستاران همچنين در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارند. علاوه بر اين درصورتي‌که فرد به بيماري‌هايي همچون چکشي شدن انگشت پا مبتلا باشد اين عارضه‌ها تشديد مي‌شوند.

 

به گفته کارشناسان، بهترين کفش براي پرستاران کفشي است که فرد هنگام پوشيدن آن 100 درصد احساس راحتي کند. پزشکان در بررسي‌هاي خود روي پرستاران دريافتند کفش مناسب اين گروه از کارمندان بايد ويژگي‌هاي زير را داشته باشد:

 

- کفش بنددار: اگرچه پوشيدن اين کفش‌ها نسبت به گزينه‌هاي ديگر وقت‌گير است اما از پا بهتر پشتيباني مي‌کند.

 

- گرد بودن پنجه کفش: اين نوع کفش فضاي مناسبي را براي حرکت انگشت‌ها ايجاد مي‌کند.

 

- حداکثر جذب ضربه‌: قالب کفش‌ها بايد به‌گونه‌اي باشد که بيشترين فشار و ضربه ناشي از حرکت‌هاي روزانه را جذب کند.

 

- داشتن کفي‌هاي مناسب: بهتر است کفي کفش‌ها داراي سطحي منحني شکل باشند که قوس پا را حفظ کنند.

 

همچنين به پرستاران توصيه مي‌شود از خريد کفش به‌صورت آنلاين خودداري کرده، کارايي و کيفيت کفش را بر زيبايي آن ترجيح دهند و در زمان کارشان به خود استراحت بدهند و از فعاليت طولاني‌مدت خودداري کنند.

 

 

منبع: روزنامه سپید . 94/6/24