اخبار

فصل بهار و تدابیر نوروز

۱ فروردین ۱۴۰۰
دکتر سیدمهدی میرغضنفری؛ عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران و ‌عضو هیات علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش،‌ در پاسخ به سوال گزارشگر زندگی آنلاین در مورد فصل بهار و تدابیر نوروز، گفت: فصل بهار، فصلی است همراه با افزایش حرارت محیط و رطوبت. در طب سنتی واژه‌ای به‌نام مزاج وجود دارد.

فصول دارای مزاج هستند. مزاج فصل بهار، گرم و تر است، بنابراین خصوصیات گرمی و تری در این فصل افزایش پیدا می‌کند. از نشانه‌های آن افزایش تحرک و رطوبت در طبیعت است. به این ترتیب باید نکاتی را برای سالم بودن و سالم ماندن در این فصل رعایت کرد».وی افزود: «انسان‌ها با هم متفاوت هستند. بعضی از انسان‌ها مزاج گرم و تر دارند.

این افراد تنومند و عضلانی هستند، معمولا رنگ و روی پوست این افراد به سمت قرمز و صورتی است، افرادی خوش‌مشرب و شاد هستند، ممکن است خواب‌آلوده و حرارت بدنشان بالا باشد و استعداد جوش، خارش، دمل و افزایش فشار خون داشته باشند. افراد با مزاج گرم و تر در فصل بهار (گرم و تر) باید بیشتر تدابیر این فصل را رعایت کنند».این متخصص طب سنتی عنوان نمود: «بدیهی است که در فصل بهار نباید در مصرف گرمی‌جات زیاده‌روی شود. در زمان‌های قدیم هم سنت مصرف غذاهای سبک مانند سبزی‌پلو با ماهی و یا در بسیاری از مناطق ایران، مصرف آش‌های حاوی سبزیجات تازه و ملین‌هایی مانند آلو در شب اول سال جدید بی‌حکمت نبوده و نشانگر این است که در فصل بهار باید غذاهای سبک و رو به خنک مصرف شود و از مصرف زیاد گوشت‌های قرمز ، برنج، چربی و سرخکردنی، شیرینی‌جات و آجیل پرهیز شود».

دکتر میرغضنفری گفت: «از آنجایی که در فصل بهار و نوروز مردم به مهمانی و دید و بازدید می‌روند، باید از زیاده‌روی در موارد ذکر شده پرهیز نمایند و از خنکی‌جات، سبزیجات تازه، خورش‌ها و آش‌ها استفاده نمایند، به‌طوری که بدن بیشتر پاک‌سازی شود و مواد اضافه و زائد در بدن تجمع پیدا نکنند. مصرف کاهو، سکنجبین، شربت‌های خنک مانند شربت انار،‌ آبلیمو، به‌لیمو و خاکشیر توصیه می‌شود».

وی اظهار داشت: «همانطور که در قدیم هم سنت بوده، بهترین فصل برای عمل حجامت، فصل بهار است. افرادی که پزشک به آنها انجام حجامت را توصیه نموده، بهتر است در این فصل اقدام نمایند. به این ترتیب، بدن پاک‌سازی شده و مواد زائد از آن دفع می‌شوند و تا گرمای تابستان باقی نمی‌مانند.

بدیهی است که با رعایت این نکات، آلرژی‌ها، خارش‌ها،‌ جوش‌ها و خون‌دماغ کاهش پیدا می‌کنند.

منبع: سایت رسمی دکتر میرغضنفری
تصاویر