اخبار

شرایط غذا خوردن در طب سنتی/هضم بهتر با عدم تحرک پس از صرف غذا

۲۰ اسفند ۱۳۹۹
سمیه فتحعلی درباره شرایط غذاخوردن اظهار داشت: شرط خوردن سه چیز است؛ حرکت بدنی پیش از غذا، تعدیل مقدار غذا و ترک هرگونه تحرک پس از آن است.

به گفته وی بهترین وقت غذا زمانی است که فرایند هضم نهایی به پایان رسیده باشد و توصیه می‌شود تا معده از وعده غذایی قبلی سبک نشده و اشتهای واقعی ایجاد نشده باشد از خوردن غذا پرهیز شود البته این مسئله تابع ویژگی‌های فردی از جمله مزاج فرد است زیرا کیفیت فرآیند هضم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: افراد در وعده صبحانه غذایی سبک و مقوی مصرف کنند و به هیچ وجه نباید با گرسنگی و بدون صرف صبحانه کار روزانه را آغاز کرد که منجر به بیماری و مرض خواهد شد.

فتحعلی اضافه کرد: تاخیر در خوردن غذا پس از اشتها نباید بیش از نیم ساعت و نهایت یک ساعت باشد و اگر به هر دلیل تاخیر در خوردن واقع شد، توصیه می شود به میزان 5 مثقال سکنجبین یا قدری آب لیمو یا انار ترش مصرف شده و سپس غذا میل شود.

وی گفت: بهترین وقت صرف غذا در ایام گرم سال صبح و عصر است و در زمستان به هنگام ظهر است و بهتر است خوردن در معتدل ترین ساعات روز باشد اگر زمستان بود در پایان وقت و اگر تابستان بود در خنک ترین زمان همچنین طبیعت غذاهای زمستانی نباید سرد و در تابستان نیز نباید گرم باشد.

دستیار تخصصی طب سنتی ایران عنوان کرد: اگر میل به خوردن وجود داشته باشد نباید مانع آن شد تا اشتها از بین رود به دلیل اینکه مضر است همچنین نباید همیشه یک نوع غذا صرف شود بلکه خوردن و نوشیدن باید متنوع باشد، اما نه به هر شکل بلکه اگر خوراکش چرب باشد غذایی متناسب با آن مثلا تند و تیز مصرف کند و اگر غذایش شور یا تیز باشد، غذای چرب مصرف کند همچنین اگر ترش باشد غذای شیرین بخورد و چنانچه غذایش شیرین باشد همراه با ترش مصرف کند که بهره بردن از غذاهای متنوع و استفاده نکردن از یک نوع غذا به مدت طولانی بهتر است.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم
تصاویر