مقالات

لزوم افتراق آسم از ریفلاکس در کودکان چاق

گروه: پزشکی
۱۱ اسفند ۱۳۹۴
 
 
 
محققان معتقدند علائم آسم و ریفلاکس گوارشی می‌توانند در کودکان چاق با هم اشتباه گرفته شوند، بنابراین پزشکان متخصص باید در این زمینه آگاهی بیشتری داشته باشند. در یک کوهورت کودکان مبتلا به آسم، علائم ریفلاکس در کودکان چاق در مقایسه با کودکان لاغر، 7 برابر بیشتر شایع بوده است. 
 
نتایج این مطالعه، محققان را به این نتیجه رسانده که خصوصا برای کودکان بیمار چاق، پرسشنامه‌هایی که به جستجوی علائم اختصاصی‌تر برای آسم بپردازند، ممکن است دقت پایش علائم را بالا ببرد. از سوی دیگر، اسپیرومترهای پرتابل جدیدتر برای استفاده در منزل هم می‌توانند مدیریت این بیماران را بهبود بخشند. کمک به تشخیص و افتراق علائم ریفلاکس گاستروازوفاژیال از علائم تحریک راه‌های هوایی می‌تواند استفاده بیش از حد از داروها و عوارض جانبی آنها را که برای آسم استفاده می‌شوند، کاهش دهد. 
 
 
مطالعات پیشین نشان داده بودند در حالی که کودکان چاق و لاغر مبتلا به آسم، عملکرد ریه مشابهی دارند، کودکان چاق بیشتر احتمال دارد که خوددرمانی با بتا ـ آگونیست‌های کوتاه‌اثر را در سوابق خود داشته باشند. در آنالیزهای بیشتر مشخص شد علائم آسم در کودکان چاق ارتباط تنگاتنگی با بیماری ریفلاکس گوارشی دارند (r=0.815)، اما این ارتباط در کودکان لاغر معنی‌دار و قابل‌توجه نبود. همچنین، تست‌ها مشخص کردند نمره‌های بالاتر GERD با پیش‌بینی درصد بیشتر FEV1، مقاومت کمتر راه هوایی تحتانی و بهبود مقاومت واکنشی راه هوایی همراه هستند، اما کنترل آسم با مشکلات بیشتری روبرو می‌شود.
 
منبع: روزنامه سپید