مقالات

ارتباط افسردگی و اضطراب با بازگشت بیماری التهابی روده

گروه: علمی
۹ اسفند ۱۳۹۴
 
 پژوهشگران دانشگاه یورک می‌گویند افسردگی و اضطراب می‌توانند در بعضی افراد، فاصله بین بروز عودهای بیماری التهابی روده را کوتاه‌تر کنند. برخی اوقات شرایط روان شناختی، با بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت زخمی‌شونده در ارتباط است.
 
 یک گروه تحقیقاتی روی اطلاعات یک مطالعه سوئیسی که بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵، از ۲۰۰۷ نفر مبتلا به این بیماری گرفته شده بود، کار  و نشانه‌های افسردگی یا اضطراب را با استفاده از پرسش نامه‌های استاندارد و شدت بیماری را با شاخص‌های شدت بالینی بررسی کردند.
 
 از افراد شرکت‌کننده، ۵۶ درصد بیماری کرون و بقیه کولیت زخمی‌شونده یا کولیت نامعین داشتند. میانگین سنی این گروه حدود ۴۰ سال و 3/48 درصد از آنها مرد بودند. میانگین دوره بروز نشانه‌های بیماری التهابی روده، 2/7 سال بود. در زمان آغاز این پژوهش، 2/20 درصد افسردگی و 5/37 درصد اضطراب داشتند. 
 
 بازگشت بیماری در آنهایی که افسردگی یا اضطراب را تجربه کردند، زودتر از اشخاصی که این شرایط را نداشتند، رخ داد. افسردگی بیشتر از اضطراب، باعث بروز مشکلات ناشی از بیماری التهابی روده می‌شود.
 
 
به نظر می‌رسد این یافته‌ها وجود فعل‌وانفعالات بین مغز و روده را تایید می‌کنند. محققان توصیه می‌کنند آزمایش‌های روان شناختی یا روانپزشکی، در روند درمان بیماری التهابی روده نقش پیدا کنند.
 
 
منبع: روز نامه سپید