مقالات

دربـاره ویتـامین C بیشتـر بدانیـم

گروه: تغذیه
۱۷ بهمن ۱۳۹۴
 
 
         
     ویتامین C یا اسید آسکوربیک یک ویتامین محلول در آب است که از سال‌های پیش به خاطر خواصش در تقویت دستگاه ایمنی مورد توجه بوده است. 
 
    ازآنجایی‌که ویتامین C در بدن ساخته نمی‌شود، باید هر روز به همراه غذاها به بدن برسد.
 
    ویتامین C علاوه بر مرکبات در میوه‌ها و سبزی‌های دیگری مانند گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای سبز و قرمز، کیوی، کلم بروکلی هم یافت می‌شود.
 
    نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که میوه‌ها و سبزی‌های حاوی ویتامین C در صورت حرارت دیدن یا ذخیره شدن برای مدت طولانی، این ویتامین‌شان را از دست می‌دهند، بنابراین بهتر است این مواد غذایی را به طور خام یا تازه مصرف کنید یا از بخارپز کردن یا پختن کوتاه‌مدت در اجاق مایکروویو استفاده کنید.
 
ویتامین C در این کارکردها در بدن نقش دارد:
 
        به رشد و ترمیم بافت‌های بدنی کمک می‌کند.
 
سلامت استخوان‌ها، دندان، پوست و غضروف‌ها را بهبود می‌بخشد.
 
 ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان تولیدشده در بدن را خنثی کند، بنابراین ممکن است در برابر برخی از انواع سرطان و بیماری قلبی محافظت ایجاد کند.
 
 به نظر می‌رسد ویتامین C به کاهش از دست رفتن غضروف در بیماران مبتلا به آرتروز یا استئوآرتریت کمک کند.
 
 گرچه ویتامین C نمی‌تواند از سرماخوردگی پیشگیری کند، اما شواهدی وجود دارد که دوزهای بالای ویتامین C ممکن است مدت دچار بودن به علائم سرماخوردگی را در حد یک تا یک‌ونیم روز کاهش دهد.
 
 
 
منبع: سپید آنلاین