مقالات

زنده ماندن در هوای آلوده

۱۱ بهمن ۱۳۹۴

 حالا دیگر آلودگی هوا را می‌توان اصلی‌ترین معضل سلامتی در شهرهای بزرگی مثل پایتخت نامید. معضلی که چراغ خاموش در حال حرکت است و هر روز بر پیشرفت خود می‌افزاید و تقریبا همه را به تکاپو انداخته است. چتر گسترده آلودگی هوا را نه فقط از منظر اجتماعی، بلکه از زاویه دیدهای دیگر هم می‌توان نگاه کرد و اگر مردم نمی‌توانند راه‌کاری کلان برای مقابله با ایجادش بیاندیشند، دست‌کم می‌توانند با رعایت برخی موارد نسبت به سلامت خودشان اقدام کنند. به نظر می‌رسد در خصوص این موضوع اگر بخواهیم فقط به راه‌کارهای موقتی از قبیل اجرای طرح‌های ترافیکی و تعطیلی مدارس فکر کنیم، تقریبا به بیراهه رفته‌ایم و نه تنها برای جلوگیری از بروز آلودگی هوا به شکل بنیادین تلاش نکرده‌ایم، بلکه سرپوشی هم روی آن گذاشته‌ایم؛ آن هم برای شهروندانی که قادر به تغییرات بنیادین نیستند و در نهایت می‌توانند با رعایت برخی موارد، سلامت خود و خانواده‌شان را تا حدودی تضمین کنند. یکی از این موارد تغذیه و تغییر سبک زندگی است که در موقعیت کنونی بهتر است شهروندان به شکل ویژه‌ای به آن توجه کنند. در همین راستا، اطلاعات و راهنمایی‌های زیر با همکاری انجمن تغذیه ایران تهیه شده که پیش روی شما قرار دارد. 



تاثیر ذرات معلق هوا بر سلامتی انسان


       خون: تغییر جریان خون قلبی و عروق خونی، افزایش خطر انعقاد خون، کاهش اشباع اکسیژنی
       قلب: ایجاد ضربان قلب نامنظم کاهش جریان خون به ماهیچه قلب از طریق عروق کرونر، افزایش خطر سکته قلبی
       عروق: تصلب شرایین،گشاد شدن سخت عروق در پاسخ به محرک‌ها، تنگی عروق و ایجاد فشار خون بالا
       مغز: جریان خون به مغز برای تامین نیازهای متابولیکی بدن کاهش می‌یابد.
       ریه: ایجاد التهاب و استرس اکسیداتیو، کاهش عملکرد ریه، افزایش نشانه‌های ریوی نظیر سرفه، سوزش مجاری ریوی و تنگی نفس، تشدید آسم
       ایجاد آسیب بافتی و عفونت: ایجاد التهاب سیستماتیک و استرس اکسیداتیو

       ذرات معلق که به‌عنوان PM شناخته می‌شوند، ترکیبی از ذرات بسیار ریز و قطرات آب است. ذرات معلق توسط احتراق و ماشین‌ها تولیدمی‌شوند. سازمان بهداشت جهانی گزارش کرده است که حدود 80درصد مردم در سراسر جهان در مناطقی با آلودگی هوا زندگی می‌کنند. برخی ذرات معلق آنچنان کوچک هستند که تنها توسط میکروسکوپ الکترونی قابل تشخیص هستند. اندازه ذرات ارتباط مستقیمی با قابلیت اثرگذاری بر سلامتی دارد. مواجهه با ذرات معلق (نظیر آنچه که در دود و مه وجود دارد) که قطر 2/5 میکرومتر و کمتر دارند، می‌توانند تا اعماق ریه‌ها وارد شده و مشکلات سلامتی جدی ایجاد نمایند.

با تنفس هوای آلوده ذرات معلق وارد سیستم ریوی شده وایجاد التهاب ریه می کند. هوای آلوده بر سیستم قلبی-عروقی تاثیر مخرب گذاشته، باعث تغییر در عملکرد سیستم اعصاب اتونومیک می گردد.

امیر پروسنان

 

 

منبع: روزنامه سپید، 29 دی 94