مقالات

نوشیدنی‌های شیرین مضرند حتی برای لاغرها

گروه: تغذیه
۳ شهریور ۱۳۹۴

ترجمه: شميم جعفري

پژوهشگران مي‌گويند مصرف منظم نوشيدني‌هاي قندي احتمال ابتلا به ديابت نوع دو را حتي در افراد لاغر افزايش مي‌دهد.

همچنين آنان اين موضوع را مطرح مي‌کنند که کاستن از مصرف نوشيدني‌هاي شيرين‌شده با قند مي‌تواند تا حدي از تعداد افرادي که در بريتانيا انگلستان به ديابت دچار مي‌شوند، بکاهد.

با اين حال ساير متخصصان هشدار مي‌دهند که داشتن اضافه و عدم فعاليت احتمالا نقش مهم‌تري در اين بيماري ايفا مي‌کنند.

دانشمندان مدتي ا ست درباره ارتباط بين چاقي، نوشيدني‌هاي شيرين‌شده با قند و ديابت هشدار داده‌اند. با اين حال مطالعات اندکي به اين سؤال پرداخته‌اند که آيا احتمال ابتلا به ديابت در افرادي که نوشيدني‌هاي قندي زيادي مصرف مي‌کنند، بدون در نظر گرفتن وزن آن‌ها بيشتر است يا خير.

پژوهشگران در دانشگاه کمبريج 17 مطالعه را در اين منطقه تجزيه وتحليل کرده‌اند و الگويي يافته‌اند که نشان مي‌دهد قند افزودني مي‌تواند فارغ از وزن افراد با افزايش خطر ديابت مرتبط باشد.

دکتر فومياکي ايمامورا از پژوهشگران اصلي مي‌گويد: «طبق مطالعه ما اگر همه مصرف نوشيدني‌هاي قندي را کاهش دهند، به سودشان خواهد بود.»

اما وي خاطرنشان مي‌سازد که اين پژوهش محدوديت‌هايي دارد. براي مثال اين مطالعه به تغييرات عادت‌هاي نوشيدن و سبک زندگي افراد در طي سال‌ها نپرداخته است. به علاوه محاسبات آنها بر اين فرض بنا شده است که نوشيدني‌ها مستقيما منجر به ديابت مي‌شوند، در حالي که هنوز ارتباط مستقيمي ثابت نشده است.

پروفسور تام ساندرز، استاد سابق تغذيه و رژيم در کالج سلطنتي لندن به اين موضوع اشاره مي‌کند که سن، چاقي و عدم فعاليت فيزيکي عوامل خطرساز اصلي براي ابتلا به ديابت نوع دو هستند.

وي همچنين اشاره مي‌کند که بيشتر موارد جديد اين بيماري در افراد بالاي 50 سال ديده مي‌شود که عمدتا نوشيدني‌هاي قندي زيادي مصرف نمي‌کنند.

او اضافه مي‌کند: «مهم است که تاکيد شود اين مطالعه يک ارتباط علت و معلولي را ثابت نمي‌کند و هيچ گونه کارآزمايي مبني بر اين که کاهش مصرف نوشيدني‌هاي شيرين‌شده با قند از ميزان بروز ديابت نوع دو مي‌کاهد، وجود ندارد.»

دکتر آلاسدير رانکين، مدير پژوهشي خيريه ديابت بريتانيا گفت که اين مطالعه به شواهد مضر بودن نوشيدني‌هاي شيرين‌شده با قند براي سلامتي و ارتباط آن‌ها با افزايش خطر ديابت نوع دو افزود اما تلاش بيشتري در اين مرحله براي درک موضوع لازم است.

وي ادامه داد: «اين مطالعه شواهد محکمي در اين‌باره ارائه نمي‌دهد که آيا اين مسئله به خاطر کالري‌هاي موجود در نوشيدني‌هاي شيرين‌شده با قند است يا رخداد ديگري در بدن باعث افزايش اين خطر مي‌گردد.»

با اين حال خاطرنشان مي‌سازد که طبق شواهد موجود مي‌توان از ابتلا به ديابت نوع دو با افزايش فعاليت جسمي و کاهش وزن که مي‌تواند شامل محدود کردن نوشيدني‌هايش شيرين‌شده با قند باشد، پيشگيري کرد.

منبع: روزنامه سپید