مقالات

مروری بر کلیات طب سنتی ایران

۳۱ مرداد ۱۳۹۴

کتاب مروری بر کلیات بهترین کتاب برای کسانی است که می خواهند با کلیات و اصول طب سنتی ایرانی آگاه شوند چرا که از چند ویژگی منحصر به فرد برخوردار است:

یک. کتاب برخلاف بسیاری از کتابها زبانی ساده و قابل فهم دارد و از به کار بردن واژه های پیچیده و دشوار تا حد زیادی پرهیز شده است.

دو. کتاب بر اساس منابع اصیل طب سنتی ایران نگارش شده و از نظر علمی بسیار متقن و محکم است و کمتر اشکالی می توان بر مطالب آن وارد نمود.

سه. کتاب حاصل پژوهش های استاد محترم دکتر ناصری از اساتید خبره طب سنتی و جمعی از بهترین متخصصین طب سنتی می باشد که حاصل پژوهشهای خود را در قالب این کتاب عرضه داشته اند.

چهار. کتاب نقطه شروعی برای اکثر موضوعات طب سنتی می باشد و می تواند به عنوان اولین کتاب در تمام زیرموضوعات طب سنتی مورد مطالعه قرار بگیرد.

پنج. کتاب در نوع خود علی رغم جامعیت از ایجاز و اختصار لازم برخوردار است و به همین دلیل جذابیت بسیاری برای خواننده دارد و از بیان مطالب تکراری یا خسته کننده برای پر کردن حجم کتاب پیشگیری شده است. به تعبیری مولفین سعی بلیغی در رفع زواید و پیراستن مطالب در فصول مختلف داشته اند.

این کتاب شامل هفت بخش مجزاست که بدین صورت می باشند:

بخش اول درباره کلیات طب و امور طبیعیه مثل ارکان و اخلاط و امزجه صحبت کرده استو

بخش دوم پیرامون اسباب و علل بیماریها می باشد و در دل این فصل اسباب حفظ سلامتی نیز بیان گردیده است.

بخش سوم با عنوان دلایل و علایم به نشانه شناسی غلبه اخلاط مختلف، نبض شناسی و تفسیر ادرار به منظور تشخیص بیماریها پرداخته است.

بخش چهارم به موضوع حفظ سلامتی پرداخته و در دل این بحث سعی کرده توصیه های عملیاتی و کاربردی جهت گروههای مختلف مزاجی ارائه کند.

بخش پنجم به کلیات و اصول تدابیر درمانی در طب سنتی پرداخته است.

بخش ششم اصول داروشناسی پرداخته و به موضوعاتی از قبیل تقسیم بندی انواع خوراکیها، شناخت درجات قوای ادویه و شناخت عملکرد هر کدام از طعم ها اشاره کرده است.

بخش هفتم به عنوان بخش پایانی کتاب لیستی از پرکاربردترین خوراکیها را به همراه خواص و عوارض و نحوه مصرف آنها بیان نموده است.

مولف: دکتر محسن ناصری و همکاران

قیمت: 14000 تومان