مقالات

حجامت شفای هر درد نیست

گروه: طب سنتی
۲۵ مهر ۱۳۹۴

 

 

وقتی درباره طب سنتی صحبت می شود بسیاری از افراد ناخودآگاه ذهنشان به سمت حجامت می رود و می پرسند: «همان حجامت و اینها را می گویی.» این که چرا این اتفاق به وقوع پیوسته محل بحث ما نیست ولی این که آیا طب سنتی یعنی حجامت و اینها، قطعا چنین نیست. باید دانست که طب از نظر حکما به دو قسمت نظری و عملی تقسیم می شده است، که قسمت عملی آن شامل تدابیر حفظ الصحه، درمان با داروها و درمان با اعمال غیردارویی بوده است. حجامت یکی از اعمال غیردارویی بوده است که در کنار دلک و غمز و فصد و زالواندازی و کارهایی چنین به منظور درمان بعضی از انواع بیماریها مورد استفاده بوده است. همان طور که مشاهده می شود حجامت گوشه کوچکی از انواع درمانها در طب سنتی است ولی متاسفانه بعضی چنان تبلیغ کرده اند که گویی حجامت یکی از ارکان طب سنتی است و اصلا بیماری که برایش حجامت انجام نگیرد درمانش ناقص مانده است.

 

حجامت شیوه ای درمانی است که اساس آن ایجاد حجم در نقطه ای از بدن برای توجه دادن قوای بدنی به آن نقطه است. این کار می تواند بدون خون گیری یا با خون گیری انجام گیرد در حالی که بسیاری گمان می کنند حجامت لازمه اش خون گیری است. البته در سالهای اخیر حجامت بدون خون گیری با عنوان بادکش درمانی رایج شده است. در هر دو نوع حجامت یکی از اتفاقاتی که ممکن است بیافتد جابجا شدن مواد بیماری زا از موضع بیماری و انتقال آن به موضع حجامت یا به اعضای قرار گرفته در مسیر است. لذا اگر این کار بدون توجه به وضعیت بیمار و بدون ضرورت انجام گیرد شاید تسکین موقتی ایجاد کند ولی می تواند عوارضی ناخواسته نیز داشته باشد، مثلا بوده اند بیمارانی که از نظر طبی موانعی برای حجامت داشته اند ولی بعد از حجامت سرخود در ناحیه پوستشان بیماریهایی چون برص بروز کرده است.

 

البته حجامت اگر در زمان مناسب و با تشخیص مناسب صورت گیرد از درمانهای بسیار مناسب و کم عارضه است. عده ای از مخالفان حجامت عنوان می کنند که این کار می تواند باعث انتقال بیماریهای مختلف از طریق خون گردد، در پاسخ به این افراد باید و گفت که حجامت با خون گیری در حال حاضر در اکثر مراکز درمانی با استفاده از وسایل یک بار مصرف و در صورت نیاز استریل صورت می گیرد و ریسک انتقال بیماری با آن از اعمال جراحی و حتی خون گیری از رگهای محیطی بیشتر نیست چرا که خون گیری در این روش از مویرگهای سطحی انجام می شود و معمولا در این سطح به نسبت خون گیری از رگهای اصلی پاسخ ایمنی موفق تر عمل می کند.

 

این نکته را نیز بدانید که حجامت برای افراد لاغر روش درمانی مناسبی نیست، در ماههای گرم و سرد سال نیز توصیه نمی شود مگر برای افرادی که ضرورتی اجتناب نناپذیر داشته باشند. همچنین بدانید که خون از شریف ترین اجزای بدن است و تکرار بی رویه خون گیری می تواند به بیماریهای مزمن و ضعف بیانجامد.

 

 

منبع: روزنامه جام جم، دکتر محمدعلی زارعیان ( دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی )