مقالات

این افسانه‌ها را باور نکنید

۲۰ شهریور ۱۳۹۴

در دنياي تجارت باورهايي وجود دارد که مطالعات جديد اين باورهاي نادرست را به کلي رد کرده است. وقتي به باورهاي رايج و اشتباه در مورد شغلتان اعتقاد پيدا و براساس آن عمل مي‌کنيد مهم‌ترين چيزي که از دست مي‌دهيد نيازهاي رواني خودتان است.

افسانه اول: هميشه مي‌توان خونسرد بود

مشاغل به سرعت نور در حال توسعه هستند و در اين بين مشکلات نيز همواره وجود دارند. گاهي شرايطي به وجود مي‌آيد که احساس استرس و فشار مي‌کنيد. در اين موقعيت اگر دنبال مخفي کردن احساسات خود باشيد ديگران را فريب نداده‌ايد بلکه خودتان را فريب داده‌ايد. اينکه بخواهيد هميشه خونسردي‌تان را حفظ کنيد و به زبان ساده‌تر به روي خودتان نياوريد که چه مشکلي داريد يک باور اشتباه است. چه بخواهيد، چه نخواهيد نشانه‌هايي مانند حالت چهره، زبان بدن و ديگر علائم فيزيکي به خوبي نشان مي‌دهد که شما تنش و فشاري را متحمل شده‌ايد. وقتي ديگران نشانه‌هاي فيزيولوژيکي طبيعي را در شما نبينند به شما اعتماد نمي‌کنند و نمي‌توان انتظار يک رابطه کاري خوب را داشته باشيد. با داشتن استرس، انرژي زيادي را که براي اصلاح مساله مورد نظرتان به آن نياز داريد، از دست مي‌دهيد. در عوض استرستان را کنترل کنيد و بروز دهيد و در نهايت دنبال اصلاح موضوعي باشيد که باعث ايجاد تنش در شما شده است.

افسانه دوم: ارتباطات کاري نبايد دوستانه باشد

بيشتر افراد معتقدند بايد ارتباطات تجاري و شغلي را به صورت سطحي برقرار کرد. آنها ارتباطات دوستانه‌اي با همکاران يا شرکاي خود دارند اما از لحاظ احساسي هيچ نزديکي‌اي با آنها ندارند و همين موضوع باعث گرفتن تصميمات خشک و خشن در محيط کاري و تجاري مي‌شود. بهتر است با همکار يا شريک خود يک رابطه دوستانه نزديک برقرار کنيد در غير اين صورت هيچ احساس تعلق خاطري بين افراد وجود نخواهد داشت و همين موضوع استرس و تنش کار را بيشتر خواهد کرد. براي رسيدن به اهداف مشترک در کار با يکديگر پيوند عاطفي و دوستانه عميق ايجاد کنيد.

افسانه سوم: کارمندان هميشه به آقا بالا سر نياز دارند

بيشتر مديران تصور مي‌کنند با وضع قوانين سفت و سخت براي کارمندان خود، کارکرد بهتري را از آنها خواهند ديد اما به جاي اين کار بهتر است به کارمندان خود اعتماد داشته باشيد. وقتي به ديگران اعتماد مي‌کنيد اين رفتار باعث ايجاد حس اعتماد به‌نفس در افراد مي‌شود و تقويت اعتماد به‌نفس سبب عملکرد بهتر افراد خواهد شد. به جاي وضع قوانين زياد به کارمندانتان اعتماد کنيد.


افسانه چهارم: رايانه جواب همه سوالات است

جواب همه سوالات هميشه در اينترنت نيست. گاهي اوقات بايد در دنياي کسب و کار و تجارت به آنچه که درونتان اتفاق مي‌افتد اعتماد و براساس نيروي دروني‌‌تان هدفي را انتخاب کنيد و به آن برسيد. اين کار بر مبناي حدس و گمان نيست. وقتي برخورد مشتري را در رابطه با يک محصول از نزديک مي‌بينيد و براساس حالت چهره يا ابراز مستقيم آنها به ميزان رضايت آنها پي مي‌بريد، اين تصوير در ضمير ناهوشيار شما ضبط مي‌شود و در زمان تصميم‌گيري‌هاي مهم به کمکتان خواهد آمد. اين اطلاعات در نتيجه تجربه شماست که در رايانه وجود ندارد بنابراين گاهي براساس فکر و باور خود پيش برويد تا به نتيجه‌اي متفاوت دست پيدا کنيد.

منبع: هفته نامه زندگی مثبت